×
AnmeldelseApps og tjenester

Anmeldelse af Apple Music

Denne anmelder er en tilfreds betalende bruger af Spotify. Det har jeg været længe inden tjenesten officielt åbnede i Danmark for fire år siden. Alligevel er jeg overbevist om, at Spotify vil blive udmanøvreret af det nyligt åbnede Apple Music. For en gangs skyld har Apple nemlig ramt nogenlunde plet med en af sine tjenester. Og endda i første hug.

Det er såmænd ikke fordi Apple har skabt noget, vi ikke har set før. Men i vanlig Apple-stil har de taget et kig på alle de eksisterende tjenester, håndplukket det bedste fra dem og drysset lidt ekstra krydderier hen over, inden de serverede det for os. Det er den samme strategi, de brugte med iPod og iPhone i sin tid. Det er det, Apple er allerbedst til.

Men det er ikke alene derfor, Apple vil udkonkurrere Spotify. Apple har en kolossal konkurrencefordel idet Apple Music app’en allerede ligger på telefon, tablet og computer. Og har du købt en app eller et stykke musik på din enhed, har Apple allerede dine kreditkortoplysninger. Du skal bare taste koden til dit Apple-id, så åbnes dørene til Apple Musics kolossale musikbibliotek. Hos både Spotify, Tidal og andre tjenester skal man først hente software, oprette brugerprofil, indtaste kreditkort og – ud over hos Spotify – betale ved kasse 1.

Det mest komplette udvalg
Apple Music har fem sektioner: Til Dig, Nyt, Radio, Connect og Min Musik. Har du købt musik i iTunes, vil det dukke op i Min Musik og det er også her, du får nemmest adgang til at søge rundt i Apple Musics voluminøse musikbibliotek med mere end 30 millioner numre. Og de har stort set alt på hylderne – det er i hvert fald ikke lykkes undertegnede at finde noget på Spotify, som ikke også er i Apple Music. Tværtimod lykkes det mig at finde den originale 70’er udgave af Nick Strakers ’Walk In The Park’ i Apple Music. På Spotify måtte jeg nøjes med et tarveligt remix fra 1990’erne.

Dansk musik er der også til overflod; TV-2, Gasolin, Shu-bi-dua, Dizzy Miss Lizzy – alle koryfæerne er på hylderne. Bevares, The Beatles vil hverken streames på Apple Music eller Spotify. Til gengæld kan du købe Beatles-musikken i iTunes, hvorefter det er tilgængelig i Min Musik. Fordel: Apple.

Kvaliteten er mere end hæderlig
Apple Music streamer musikken med 256 kbit/s i AAC-format og på papiret er det noget ringere end Spotify, der kan levere op til 320 kbit/s i OGG-formatet. Men så simpelt er det ikke. Vi har gennemlyttet vores sædvanlige spilleliste af testnumre på både Spotify og Apple Music, og faktisk lyder kvaliteten nogenlunde ens – overraskende nok med en lille fordel til Apple. Forklaringen skal helt sikkert findes i komprimeringsteknologien. Når det er sagt, så taber begge tjenester naturligvis med et brag til Tidal, der leverer lossless-streaming. Nørderne skal altså tegne abonnement hos Tidal, mens vi andre dødelige fint kan tage til takke med Spotify eller Apple Music.

Den virkelige styrke
Men det er i virkeligheden hverken på udvalget eller kvaliteten, at Apple Music for alvor skiller sig ud. Det er tjenestens evne til at udvælge musik, du kan lide og pege dig i nye retninger.

Apple Music udvælger numre, du kan lide - og den er forbavsende præcis.
Apple Music udvælger numre, du kan lide – og den er forbavsende præcis.

Første gang du tapper på ’Til Dig’, skal du fortælle hvilken type musik og hvilke kunstnere, du kan lide. Løbende kan du også fortælle app’en, hvis du lytter til et nummer, du sætter pris på. Baseret på disse valg – og sikkert også et kig i din musiksamling – begynder Apple Music at foreslå spillelister og albums. Og den er forbavsende præcis – helt ned til enkelte numre. Jeg tappede på spillelisten ’Depeche Mode: Deep Cuts’, som Apple Music genererede automatisk til mig. Listen serverer numre som ’Clean’ og ’The Things You Said’. To valg som ikke er blandt de mest åbenlyse numre fra Depeche Modes hitspækkede bagkatalog, men som tilhører mine absolutte favoritter.

Det kan godt være at Spotify har en lignende funktion, men så er det aldrig lykkes mig at finde den. Det er et plus til brugervenligheden i Apple Music.

Uimodståelig pakke
Læg dertil Beats 1-radiostationen, der også er en del af Apple Music. Kanalen serverer døgnet rundt musik, der er kurateret af nogle af de bedste DJs i verden, deriblandt legenden Zane Lowe. Her vil der givetvis være mulighed for at få sig nogle nye musikalske overraskelser, der ikke er udvalgt af algoritmer, men af mennesker af kød og blod. Nærmest som i de ”gode gamle dage”.

Sidst er der Connect, der er en Instagram-lignende afdeling, hvor dine favorit-kunstnere kan poste opdateringer, billeder og videoklip. Jeg mangler stadig at se vitaminer derinde, men ideen er fremragende. Både for musikere og musikelskere.

Apple Music er med andre ord en næsten uimodståelig pakke af kendte og ukendte musikoplevelser, der ligger klar til at blive pakket op, lige på telefonen. Der er simpelthen ikke andre tjenester derude, der tilbyder den samme bredde og dybde på samme tid.

Samtidig er prisen helt rimelig. Den er nemlig identisk med Spotify – 99 kroner om måneden for musik ad libitum. Med mindre du tegner et såkaldt familieabonnement, hvor op til seks familiemedlemmer får adgang til en samlet pris på 149 kroner om måneden. Uden begrænsninger på antal samtidige streams – og med egne anbefalinger og spillelister. Dét er noget af et tilbud.

Men, men, men …
Nu er det ikke alt, der er fryd og gammen – og der er absolut plads til forbedringer. Til størst irritation er det, at man ikke kan importere spillelister fra hverken Spotify eller andre streamingtjenester. Når man har brugt mere end fire år på at katalogisere og samle musik i overskuelige lister, så er det tæt på at være en deal-breaker, at man skal til at starte forfra igen. Det er en om’mer Apple – hvis I vil lokke Spotify-brugere over i Apple Music-båden, så giv dem en hjælpende hånd!

Jeg savner også den dybere integration med de sociale tjenester, som Spotify har. Jeg hører til de (muligvis få) personer, der rent faktisk får noget ud af at se på f.eks. Facebook, hvad mine venner render rundt og lytter til. Og jeg nyder, at alt hvad jeg lytter til, sendes til tjenesten Last.FM, så jeg kan tjekke mine egne hitlister engang imellem. Den slags er der intet af hos Apple Music.

Samtidig er tjenesten ikke optimal på computeren. iTunes har altid været et problembarn, og det er ikke blevet mindre efter at Apple Music er kommet til. Programmet er tungt, ustabilt og svært at finde rundt i. Apple må simpelthen prioritere at give iTunes en fuldstændig overhaling i den kommende tid.

En ny pige i byen
Det er ikke længere nok bare at give brugerne adgang til musik ad libitum. Der må mere i bøtten og Apple Music er med sit store katalog, gode anbefalinger, direkte kontakt mellem kunstnere og brugere, samt egen radiostation et rigtig godt bud på, hvordan fremtidens musiktjeneste skal se ud.

Spotify, du har været en god kæreste, men der er en ny pige i byen, og hun blinker fristende til mig. Vær glad for, at du stadig har alle mine spillelister, ellers var du røget ud med badevandet.