Apple er tilbage i sit gamle, spydige hjørne. I en ny otte minutter lang reklamefilm langer techgiganten ud efter Windows – og gør grin med sidste års gigantiske CrowdStrike-nedbrud, der lammede millioner af pc’er verden over.
Filmen er en del af Apples humoristiske “The Underdogs”-serie, hvor en gruppe kontoransatte kæmper sig gennem hverdagens tech-kaos. Denne gang går det galt, da de ankommer til en messe: Pludselig bliver alt mørkt. Skærme blinker. Og så rammer den frygtede Blue Screen of Death – præcis som den, der sidste år sendte banker, flyselskaber og tv-stationer i knæ, da sikkerhedssoftwaren CrowdStrike rullede en fejlbehæftet opdatering ud.
VIDEO
Videoen, hvor Microsoft hånes. Midt i kaosset dukker en Apple-“sikkerhedsekspert” op og siger tørt: “Det er en pc-ting. Jeres Macs er sikre”. Budskabet er ikke til at misforstå: Drop Windows – og køb en Mac.
Genoplivet stikpille til Microsoft Reklamen trækker tråde til Apples legendariske “Get a Mac”-kampagne fra midten af 00’erne, hvor skuespilleren Justin Long personificerede den cool Mac over for en forkølet og klodset “PC-fyr”. Dengang handlede det om virus og brugervenlighed. Nu handler det om sikkerhed og stabilitet – og Apple udnytter kynisk, at CrowdStrike-fejlen stadig sidder i hukommelsen hos mange it-chefer.
For Apple er timingen alt andet end tilfældig. I takt med at Mac-salget igen vokser blandt virksomheder, er det her et velvalgt øjeblik at minde verden om, at Mac-computere ikke rammes af samme kernel-kaos som Windows-maskiner.
Filmen slutter naturligvis med, at alle på messen – inklusive konkurrenterne – hurtigt finder en løsning: De skifter til Mac.