BMW har netop præsenteret den helt nye iX3 – den første serieproducerede model under Neue Klasse -paraplyen. Og med en rækkevidde på op til 805 kilometer, lynhurtig opladning og danske priser fra 649.900 kroner, er der lagt i kakkelovnen til en hård konkurrence på el-SUV-markedet.
iX3 er ikke bare endnu en elbil i rækken. Det er startskuddet på BMWs næste kapitel, hvor brandet vil udvide Neue Klasse til over 40 nye modeller og opdateringer inden 2027. Den nye arkitektur betyder mere effektivitet, kortere kabler, kraftigere computere og et software-setup, der kan vokse med bilen via opdateringer.
Under motorhjelmen gemmer sig et 108,7 kWh batteri, som lover op til 805 kilometer på en opladning (WLTP, foreløbige tal). På en 800V-hurtiglader kan du tanke 372 kilometer rækkevidde på ti minutter – eller gå fra 10 til 80 procent på bare 21 minutter.
BMW iX3 50 xDrive (foto: BMW) Priser og varianter BMW holder sig ikke tilbage med at tilbyde forskellige niveauer af luksus. Den danske pris starter ved 649.900 kroner for basisudgaven. Derudover kommer tre udstyrsvarianter:
M Sport – 679.900 kr. Med M Sport-pakke og metallak. Fully Charged – 729.900 kr. Tilføjer Innovation-pakke, ratvarme, elektrisk anhængertræk, BMW Iconic Glow, tonede ruder, bagagerumspakke, multifunktionssæder og Parking Assistant Plus. Supercharged – 749.900 kr. Bygger videre på Fully Charged og tilføjer panoramaglastag samt BMW Digital Premium. Den danske lancering sker i marts 2026, hvor modellen ruller ud fra BMWs nye fabrik i Debrecen, Ungarn.
BMW iX3 50 xDrive (foto: BMW) Flere muskler – og mere praktisk Første variant bliver iX3 50 xDrive, som leverer 469 heste og et moment på 645 Nm. Den klarer 0-100 km/t på 4,9 sekunder og må – med elektrisk anhængertræk som ekstraudstyr – trække op til 2.000 kilo. SUV’en er 4,78 meter lang og rummer 520 liter bagageplads, som kan udvides til 1.750 liter. Dertil kommer et frunk på 58 liter til kabler eller andre småting.
Som en ekstra finesse får iX3 en ny AI-drevet ladeklap, der automatisk registrerer, når du vil lade, og selv åbner sig. Fra 2026 tilføjes desuden tovejsopladning (V2L og V2G), så bilen både kan agere kæmpe powerbank og på sigt sende strøm tilbage til elnettet.
Et kig indvendigt i BMW i3X 50 xDrive (foto: BMW) Indvendigt bliver iX3 første model med BMWs nye Panoramic iDrive. Her projiceres information over hele forrudens bredde, suppleret af en 17,9-tommer midterskærm og et nyt multifunktionsrat med haptisk feedback.
iX3 sætter barren Med iX3 tager BMW hul på en helt ny generation af biler, der skal bringe brandet igennem den næste store elektriske transformation. Prisen placerer den nye SUV i hård konkurrence med både Tesla Model Y Long Range og Mercedes EQE SUV – men med 805 kilometer rækkevidde og 400 kW opladning har BMW sat barren højt.