Undertegnede skrev sin første fascinerede artikel om en fremtid med Virtual Reality helt tilbage i 1991, da Lawnmower Man kunne ses i biografen og Planetariet i København havde hentet en VR-maskine hjem, som kunne prøves mod passende betaling. En af den slags, hvor kiropraktoren ventede på at massere nakkemusklerne, når man fik hjelmen af. Det var dengang, VR blev spået en stor og gloværdig fremtid – og den var lige om hjørnet, sagde dem, der var ”inde i sagerne”. Der skulle mere end tyve år.
For tre år siden skete der noget afgørende. En 22-årig knægt ved navn Palmer Luckey begyndte at lege med tanken om Virtual Reality, byggede sine første prototyper på VR-briller og delte sine erfaringer på websitet Meant To Be Seen, MTBS3D, der er et forum for Virtual Reality-entusiaster. Grafikken var basal, men oplevelsen af VR var – ifølge dem der har prøvet den – forbavsende overbevisende.
En af disse entusiaster var spiludvikleren John Carmack, der er manden bag blandt andet Doom og Quake – nogle af de største spilsuccesser i 1990’erne. John Carmack købte en af Palmer Luckeys prototyper, forbedrede den og viste den frem på spilmessen E3 i 2012. Herefter rullede bolden.
Oculus rift
Oculus Rift, som VR-brillen blev døbt, kom på crowfunding-portalen Kickstarter, hvor den indsamlede imponerende 2,4 millioner dollars – svarende til omkring 15 millioner danske kroner. Luckey solgte i læssevis af såkaldte developer kits, der var beregnet til udviklere, men var fuldt fungerende – og omverdenen blev mere og mere imponeret. Facebooks Mark Zuckerberg anskaffede sig et eksemplar og blev så imponeret, at han i marts 2014 meddelte, at Facebook havde købt hele Oculus VR for voldsomme 2 milliarder dollars.
Et klart signal om, at Facebook tror på en fremtid med Virtual Reality. Men ikke bare Facebook. Alle teknologi-mastodonterne hoppede på VR-toget – Sony, Microsoft, HTC, Google og Samsung er blot nogle af dem, der har leget med VR i baglokalet. Og det lader til, at det bliver i 2016, at det store slag skal stå. Oculus meldt ud at Rift rammer forbrugerne i den første, endelige udgave i første kvartal af 2016.
HTC Vive
En af de mest interessante VR-briller er HTCs kommende Vive. Vive er udtænkt i baglokalerne hos spilfirmaet Valve, der har givet os legendariske 3D-spil som Half-life og Team Fortress. I årevis har VR-nørder udvekslet rygter om ”The Room”, et eksperimentelt VR-setup i Valves hovedkvarter. Men det var først i foråret, da HTC overraskende meldte ud, at de ville bygge tingen, at den virkede og at den vil kunne købes senere på året, at de fik vished om Vives eksistens.
Det legendariske The Room er faktisk to rum; et fysisk værelse, hvor væggene var beklædt med QR-lignende koder, så prototyper af brillen kunne lokalisere sin position i 3D-rummet; og så et virtuelt rum, hvor brugerne kunne bevæge sig rundt i et digitalt renderet univers.
Forskellen på Vive og andre VR-briller er noget som udviklerne kalder Room Scale. Det kan siges kort: Oculus Rift og Gear VR ved hvor du kigger hen, men Vive ved, hvor du befinder dig. Ved hjælp af to laser-trackere, der placeres i det fysiske rum, kan Vive ”se” størrelsen og formen på rummet, så du kan gå rundt i det. Samtidig har Vive avanceret tilbehør i form af to controllere, der fungerer som ”virtuelle hænder”. De gør det muligt at samle ting op, affyre våben og interagere med omgivelserne i det virtuelle rum.
Med henblik på Valves oprindelse – spildesign – er der ikke tvivl om hvad Vive skal bruges til. Det bliver en gaming-enhed. En pokkers fed en, hvis man skal tro rygterne. Valve har allerede 125 millioner personer, der spiller spil på sin Steam-portal og hvis bare en procentdel af disse personer køber Vive bliver det en kæmpesucces fra starten.
Forventet lancering: November 2015
Forventet pris: Ukendt
Samsung Gear VR
Samsung lancerede sin Gear VR-brille i december sidste år. Den er udviklet i samarbejde med Oculus, og har ikke nogen indbygget skærm. I stedet skal man montere sin Samsung-telefon foran øjnene og køre en app, der afvikler 3D-spil og apps. Fordelen ved Gear VR er, at den er fuldstændig uafhængig af andre kilder – til sammenligning kræver både Oculus Rift og HTC Vive en computer. Gear VR benytter mobilens sensorer til at orientere sig i 3D-land, men den får samtidig hjælp af Oculus’ head-tracking-modul.
I skrivende stund fungerer Gear VR udelukkende med en amerikansk udgave af Samsung Galaxy Note 4, men under World Mobile Congress i Barcelona i marts, fortalte Samsung, at de arbejder på en version der fungerer sammen med selskabets to nye Galaxy S6-flagskibe.
Forventet lancering: Efteråret 2015
Forventet pris: Omkring 2.000 kr.
Sony Project Morpheus
Project Morpheus er kodenavnet for Sonys kommende Virtual Reality-headset, der naturligvis laves til brug med PlayStation-spillekonsollen. Som det ses på billedet, er Project Morpheus det klart mest stilfulde bud på en VR-brille. Den skulle også være både mere behagelig og nemmere at få på og af – i særdeleshed for dem, der bruger briller i forvejen.
Sony viste den seneste inkarnation af Morpheus frem på Game Developer Conference 2015, der løb af stabelen i marts måned. Selve brillen er blevet trimmet, den har fået hele ni LED-sensorer, der gør trackingen endnu mere stabil. Morpheus bruger i øvrigt PlayStation-kameraet til at tracke hovedbevægelser.
Skærmen er et 5,7 tommer stort OLED-display, der leverer en opløsning på 960 x 1080 til hvert øje. Det skulle give en 100-graders field of vision, ifølge dem, der har prøvet den. Skærmen er i stand til at afvikle voldsomme 120 billeder i sekundet.
Forventet lancering: 2016 (bekræftet)
Forventet pris: Ukendt
Immersis
Franske Immersis har lavet en mere social tilgang til Virtual Reality. Nemlig en VR-projektor, der skaber en 180 graders panorama-video. Den artikektlampe-lignende sag bruger 3D-mapping og en fiskeøjelinse til at projektere bileder og video op på væggen bag ved skærmen – og på sidevæggene også. Din helt private IMAX-oplevelse.
Immersis kan ikke simulere 3D-effekt som VR-brillerne kan, men til gengæld kan den skabe et helt miljø, som alle i stuen kan være en del af. Opsætningen skulle dog være en smule omfattende, idet rummet den skal bruges i, skal 3D-scannes, så projektoren kan tage højde for alle vægge og vinkler. Immersis kræver i øvrigt en computer – Windows eller Mac.
Lige som Oculus Rift er Immersis udsprunget af et Kickstarter-projekt. Den blev finansieret i februar måned og franskmændene forventer at kunne sende den ud til kunderne i december måned. Grafik-giganten Nvidia har allerede meldt ud, at de vil støtte Immeris.
Forventet lancering: December 2015
Forventet pris: 17.000 kr.
Microsoft Hololens
I Redmond arbejder de ikke på at skabe nye verdener – men på at lægge et lag oven på den eksisterende ved hjælp af Augmented Reality, AR. HoloLens er en Augmented Reality-brille, der lægger et digitalt “lag” oven på fysiske objekter. Det betyder, at du kan manipulere med 3D-objekter i den fri luft, som Tom Cruise gør det i filmen Minority Report, så længe, du har HoloLens-brillen på. Brillen er trådløs og kræver ikke nogen tilsluttet computer for at fungere. I stedet er den udstyret med egne processorer, deriblandt en såkaldt HPU — en ny holografisk processor, der hjælper med at holde styr på de mange terabyte realtids-data, som brillen skal bearbejde.
Mulighederne i brillen er enorme. Forestil dig for eksempel at kunne dreje hovedet og kigge over på hi-fi-anlægget, hvorefter der popper en interaktive fjernbetjening frem i luften foran dig. Eller at du får en skematisk samlevejledning hængende i luften, når du skal samle et møbel fra Ikea.
Selve 3D-objekterne kan skabes i Microsofts Holo Studio-suite af programmer og de kan både deles som hologrammer til HoloLens og de kan printes ud på en 3D-printer. Dermed ligner HoloLens en åbenbaring for ingeniører, arkitekter og designere. Desuden er de såkaldt Holografiske Apps, der skal benyttes til brillen, universelle apps, hvilket betyder, at en app virker til alle Microsofts platforme; Windows, Windows Phone (inklusive tablets) og ikke mindst spillekonsollen Xbox, der smagte lidt på teknologien med Kinect. Ifølge Microsoft er HoloLens ikke ren fremtidssnak. Brillen kommer på markedet omkring samtidig med Windows 10, loves det.
Forventet lancering: Andet halvår 2015
Forventet pris: 10.000 kr.
Google cardboard
Cardboard er en Virtual Reality-platform, udviklet af Google og den er nem at komme i nærheden af for penge, hvis man allerede har en smartphone. Løsningen består nemlig af en foldbar papkasse, hvori mobilen kan placeres. Det er det. Cardboard blev præsenteret på Google I/O i 2014. Google har lavet specifikationerne for brillen, men der er ikke nogen officiel producent – alle kan i princippet vælge at sælge Cardboard-briller. Og det er der mange, der gør. Allerede nu er der et væld af forskellige modeller, man kan købe.
I november sidste år lavede Volvo en Volve-branded Cardboard-brille og en Android-app, der kunne bruges til at undersøge og udforske Volvo XC90 i 3D. I løbet af få uger rammer Cardboard version 2 i øvrigt markedet, så er du på udkig, så hold øje med versionsnummeret – den seneste version understøtter mobiler med skærme på op til 6 tommer.
Cardboard kræver naturligvis en speciel app, der splitter billedet i to for at skabe 3D-effekten. Google har gjort udviklingsværktøjerne frit tilgængelige, så alt og alle kan lave VR-programmer. Softwaren kan også fås til både Android- og iOS-mobiler.
Forventet lancering: Ude nu
Forventet pris: Fra 100 kr.
… Og porno
Har man sagt VR må man også sige pornobranchen. Lige så længe der har været snakket om VR, har man snakket om at pornobranchen ville blomstre, når man kunne købe en virtuel udgave af sin drømmepige eller –mand. Og ja, de ER naturligvis i fuld gang med at forberede sig til teknologien rammer butikkerne. Firmaerne Lovense og VirtualRealPorn har slået pjalterne sammen. Lovense producerer hardwaren mens VirtualRealPorn leverer indholdet. Tricket involverer en Bluetooth-dongle, specielt kodede VR-videoer i 3D og Lovenses Mac og Nora sex-legetøj, der vibrerer og roterer synkront med det, der sker på skærmene i VR-headsettet. Ideen er, at du skal føle det du ser – i realtid og alle de rigtige steder. Hardwaren er uafhængig af VR-headsettet, så den virker med både Oculus Rift, Samsung Gear VR og sågar en smartphone. Selve softwaren bliver gratis, mens der skal betales løbende abonnement for adgang til indholdet.