Fra næste skoleår bliver det slut med at scrolle TikTok under bordet i matematik eller game i SFO’en. En bred politisk aftale betyder nemlig, at der bliver forbud mod mobiltelefoner og andre private enheder med internetadgang i folkeskoler og fritidstilbud.
Det er regeringen, sammen med SF, Liberal Alliance, Konservative, Radikale og Dansk Folkeparti, der nu står bag en lov, som pålægger alle skoler og SFO’er at indføre en lokal mobilpolitik. Målet? Mere ro, fordybelse og fællesskab – og færre forstyrrelser fra skærme.
– Mobiltelefoner i skoler og fritidstilbud skaber uro og forstyrrelser i børn og unges hverdag. Jeg er glad for, at vi nu tager et opgør med dem, så vi kan fokusere på det vigtigste – nemlig fordybelse, fællesskab og ro, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Blokering af hjemmesider
Forbuddet gælder smartphones og lignende devices, men ikke skolens egne computere og tablets, der bruges i undervisningen. Der bliver også plads til undtagelser – for eksempel hvis en elev med diabetes skal måle blodsukker, eller hvis en ordblind bruger mobilen som hjælpemiddel.
Det stopper dog ikke ved mobilerne. Alle grundskoler, efterskoler og ungdomsuddannelser skal samtidig indføre indholdsfiltrering på skolens netværk. Det betyder, at sider uden undervisningsmæssig værdi – som gaming, streaming, shopping, sociale medier, porno og betting – bliver blokeret, når eleverne kobler sig på skolens wifi.
For flere partier handler aftalen ikke kun om klasseværelset, men også om børns trivsel generelt. Rasmus Lund-Nielsen fra Moderaterne siger:
– Trivselskommissionen peger på, at skærme spiller en væsentlig rolle i den stigende mistrivsel. Anbefalinger er ikke længere nok – der skal handling til. Derfor pakker vi nu mobilerne væk i skoletiden … Forhåbentlig kan det medføre, at smartphonedebutalderen hæves fra de nuværende otte år.
Selv om Christiansborg sender et klart signal om, at skoletiden skal være mobilfri, er der stadig lagt vægt på lokal frihed. Liberal Alliance understreger, at lærere og pædagoger selv skal kunne vurdere, hvilke rammer der fungerer bedst for deres elever.
– Det er positivt, at der fra politisk hold sendes et klart signal om, at skoletid i udgangspunktet er skærmfri tid, siger Helena Artmann Andresen, Liberal Alliance.
– Med det sagt har vi tillid til, at lærere, pædagoger og ledelser bedst selv kan vurdere, hvilke rammer der skaber det bedste undervisnings- og fritidsmiljø for netop deres elever. Derfor har vi arbejdet aktivt i forhandlingerne for at undgå et totalt forbud fra Christiansborg, men i stedet give mest mulig lokal frihed og handlerum til de enkelte institutioner.