Er du en af de mange københavnere, der dagligt kører i ring efter en parkeringsplads, mens du passerer den ene tomme bås efter den anden? Så har du en allieret i Jakob Næsager (K). Den konservative børne- og ungdomsborgmester vil nemlig gøre op med særbehandlingen af el- og delebiler.
“Alle parkeringspladser skal kunne bruges af alle,” siger han kontant til BT og kalder de mange tomme reserverede pladser “en hån mod københavnerne.”
Farvel til lade- og delebilspladser?
Hvis det står til Konservative, skal det være slut med pladser, du ikke må parkere på – uanset om du kører benzinrøver eller elbil. Forslaget går nemlig på at frigive alle typer reserverede parkeringspladser: til elbiler, delebiler, erhvervskøretøjer, taxier og endda ambassader.
Pointen er enkel: Byens beboere skal have adgang til de p-pladser, der lige nu står gabende tomme. Ifølge Næsager kan ændringen frigive “langt over tusind pladser” i hovedstaden.
Den grønne skygge
Spørgsmålet er, hvad det betyder for elbilisternes vilkår – og for kommunens grønne ambitioner. Skal København virkelig vinke farvel til ladepladser og dedikerede elbilbåse?
Næsager afviser, at det vil bremse den grønne omstilling. “Mere end halvdelen af alle nye københavnske biler er elbiler, så derfor skal vi ikke have særrestriktioner. Størstedelen af alle biler er elbiler i løbet af meget kort tid,” lyder argumentet.
Forbrugerne i klemme
Forslaget lander midt i en varm debat om p-pladser i hovedstaden, hvor beboere på Nørrebro og andre tætbefolkede bydele i årevis har klaget over jagten på parkering. Mange oplever, at de betaler i dyre domme for beboerlicenser – men alligevel må parkere langt fra gadedøren, fordi pladserne foran hjemmet er forbeholdt andre.
Og nu er spørgsmålet, om københavnerne er klar til at ofre de grønne fordele for at få lidt mere luft i p-kabalen.