Nissan er klar til at kaste endnu en brik ind i elbilspillet. Den japanske producent har netop sat navn på deres kommende elektriske minibils-model, og nej – den kommer ikke til at hedde Pixo, som ellers var rygterne. Den nye bil får navnet Nissan Wave og lander i første kvartal 2027.
Da Nissan den 6. august genregistrerede navnet Pixo, blev rygterne sat i gang. Mange husker Pixo som den lille, prisbillige mikrobil, som Nissan i slutningen af 00’erne solgte i samarbejde med Suzuki Alto. Logisk ville det være at genbruge navnet til en ny mikrobil, men kilder tæt på projektet har nu bekræftet, at den kommende model får et nyt og frisk navn: Wave.
Navnet er ikke helt fremmed for Nissan. Det har tidligere været brugt til en specialudgave af Micra, og alliancepartner Renault har også haft en Captur Wave tilbage i 2016. Begge gange var Wave forbundet med et lidt mere elegant udtryk – og meget tyder på, at Nissan vil placere deres minibilsnyhed en tand højere i hierarkiet end Renaults søstermodel.
Kendt teknik, anderledes udtryk
Bag skiltet på bagklappen gemmer Nissan Wave på præcis samme teknik som Renault Twingo, der bliver lanceret i foråret 2026. Det betyder:
- AmpR Small-platform udviklet af Renault-gruppen
- 85 hestekræfters elmotor produceret i Kina
- CATL LFP-batteri på cirka 30 kWh
- 300 kilometers rækkevidde
Det tekniske fællesskab betyder også, at Nissan kan holde prisen i bund. Alt tyder på, at Wave kommer til at starte under 20.000 euro – cirka 150.000 kroner – og dermed placerer sig i det helt skarpe segment for billige elbiler.
Men hvor teknikken er fælles, vil designet blive anderledes. Renault går retro-vejen med Twingo, Dacia sigter efter at gøre deres kommende Spring/Evader til den billigste elbil på markedet – og Nissan Wave skal altså finde sin egen identitet. Her er der lagt i ovnen til en lidt mere elegant og stilfuld udgave af minibils-konceptet.
Tre søstre, tre personligheder
Planen er lagt:
- Renault Twingo lanceres i foråret 2026
- Dacia Spring/Evader følger efter i efteråret 2026
- Nissan Wave ruller ud i første kvartal 2027
Alle tre modeller bliver udviklet i Kina under ledelse af Renault-gruppens Ampere-division og designfirmaet Launch Design. De bliver produceret i Europa, nærmere bestemt på Nissans fabrik i Novo Mesto, Slovenien.
For forbrugerne betyder det, at mikrobils-segmentet nu får et elektrisk comeback. Og hvor Renault satser på charme, Dacia på pris og Nissan på et mere elegant udtryk, får danskerne for første gang i mange år et reelt udvalg af små, billige elbiler.
Oven i puljen kommer også Volkswagen ID.Every1, der ligesom Micra bliver grundlag for helt billige mikrobiler fra Volkswagen-koncernen, nærmere bestemt VW, Skoda og Cupra. Den forventes at komme på vejene i 2028.