Norge spænder ben for Musks milliard-løn

Norges gigantiske oliefond – verdens største investeringsfond – har fået nok af Teslas ekstravagante lønplaner til Elon Musk.

Norges gigantiske oliefond – verdens største investeringsfond – har fået nok af Teslas ekstravagante lønplaner til Elon Musk. Ifølge Reuters vil fonden stemme imod den nye lønpakke, der kan gøre Tesla-chefen svimlende 6.500 milliarder kroner rigere over de næste ti år.

Fonden ejer 1,12 procent af Tesla – en andel til en værdi af cirka 110 milliarder danske kroner – og er dermed en af selskabets største enkeltinvestorer. Alligevel har nordmændene ingen planer om at støtte Musk i kampen om endnu en gigantbonus.

 

– Vi har tidligere stemt imod denne type kompensationspakker, og det gør vi igen, lyder det fra oliefonden til Reuters.

Gentager nej fra 2018 og 2024

Oliefonden har tidligere sagt nej til Musks lønpakker – både i 2018 og i 2024. Argumentet er det samme som dengang: beløbene er ude af proportioner og skaber tvivl om sammenhængen mellem indsats og belønning.

 

Den kommende afstemning finder sted på Teslas generalforsamling om to dage. Her skal aktionærerne tage stilling til, om Musk skal have adgang til en aktiebaseret kompensation, som i sidste ende kan gøre ham til verdens suverænt rigeste person.

Verdens største pengetank siger fra

Norges oliefond – formelt kendt som Statens Pensjonsfond Utland – er i dag over 20.000 milliarder norske kronerværd, svarende til omkring 12.500 milliarder danske kroner. Den blev skabt i 1996 som en opsparing af olieindtægter til fremtidige generationer og ejer nu omkring 1,5 procent af alle børsnoterede aktier i verden.

 

At netop denne fond går imod Musks lønpakke, lægger yderligere pres på Tesla-ledelsen. Mange investorer ser nemlig nordmændenes stemme som et pejlemærke for ansvarligt ejerskab.

En test for Teslas image

For Musk handler sagen ikke kun om penge, men om omdømme. Teslas direktør har i stigende grad mødt kritik for sin ledelsesstil og sine lønforhold – og Norges nej kan give genlyd hos andre institutionelle investorer.

 

Afstemningen bliver dermed ikke bare en kamp om aktier, men om hvordan verdens mest værdifulde elbilmærke skal ledes fremover.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.