Polestar 3 får 800 volt – lynhurtig opladning og massivt kraftløft

Polestar skruer op for tempoet: Den opdaterede Polestar 3 får 800 volt-teknologi, lynhurtig opladning på 22 minutter og op til 680 hestekræfter – og udfordrer nu for alvor de tyske premium-SUV’er.

Polestar tager et kvantespring med deres elektriske flagskib, Polestar 3. Den opdateres nu til 800 volt-arkitektur, hvilket betyder hurtigere opladning, mere rækkevidde og væsentligt flere kræfter.

Den svensk-kinesiske SUV kan nu lade med op til 350 kW, hvilket reducerer turen fra 10 til 80 procent batteri til blot 22 minutter – over 25 procent hurtigere end før. For bilister betyder det kortere pauser på motorvejen og mere reel frihed i hverdagen.

 

Under motorhjelmen sker der også ting og sager. En nyudviklet bagmotor giver alle varianter et løft, og topmodellen Performance banker nu hele 500 kW (680 hk) ud. 0-100 km/t klares på 3,9 sekunder – tal, der normalt hører til i sportsvognsafdelingen.

For de fleste vil det dog være balancen mellem kræfter og rækkevidde, der tæller. Standardversionen med baghjulstræk klarer op til 604 kilometer på en opladning (WLTP), mens Dual motor-udgaven topper med 635 kilometer. Standardudgaven har nemlig et mindre batteri.

 

Modelprogrammet er blevet ryddet op, så du nu kan vælge mellem tre klare niveauer: Rear motor, Dual motor og Performance. Som en lille svensk design-finte kommer sikkerhedsselerne i sort, sort med guldstribe eller fuld svensk guld alt efter version.

Derudover introduceres en ny mørkegrå farve, Storm, mens interiøret nu som standard får Bio-baseret MicroTech og genanvendt aluminium.

 

Smartere og stærkere hjerne

Det er ikke kun batteri og motorer, der får en opgradering. Polestar har også smidt en ny supercomputer ind bag skærmene. Den har mere end otte gange så høj regnekraft som før og styrer alt fra sikkerhedssystemer til batteristyring.

Det gør Polestar 3 til en af de mest software-definerede biler i Europa, hævder Polestar – og ja, eksisterende ejere får faktisk samme computer som gratis retrofit fra starten af 2026.

 

For danske købere betyder de nye tal, at Polestar 3 ikke længere bare er et designikon, men også matcher – eller overgår – rivalerne på opladning, rækkevidde og ydelse. Konkurrenter som Audi Q6 e-tron og Porsche længe har lokket med 800 volt og hurtigladning. 

Polestar 3Rear motorDual motorPerformance
Motor245 kW (333 hp)400 kW (544 hp)500 kW (680 hp)
Moment480 Nm740 Nm870 Nm
0-100 km/h6,5 sek.4.7 sek.3.9 sek.
Tophastighed210 km/t230 km/t230 km/t
Rækkevidde (WLTP)604 km 635 km 593 km
Forbrug (WLTP)17.6-21.6 kWh/100 km19.1-23.4 kWh/100 km20.6 – 23.4 kWh/100 km
Batteritype800 V lithium-ion800 V lithium-ion800 V lithium-ion
Batterikapacitet92 kWh106 kWh106 kWh
Ladehastighed (AC)11 kW / 310 kW11 kW / 350 kW11 kW / 350 kW

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.