Renault og Geely har – gennem deres joint venture Horse – løftet sløret for en ny rækkeviddeforlænger til elbiler, og den er overraskende kompakt. Faktisk hævder producenten Horse, at hele enheden ikke fylder mere end en almindelig attachémappe.
Den lille motorpakke, der går under navnet Horse C15, består af en 1,5-liters benzinmotor koblet til generator og inverter. Motoren driver altså ikke hjulene direkte, men kører i sit mest effektive omdrejningsområde og producerer strøm til batteriet. Det betyder, at du kan fortsætte turen, selv når batteriet er ved at løbe tør.
Lommeraket i frunken Med sin kompakte størrelse kan C15 monteres i elbilens forreste bagagerum (frunk) eller bagerst i bilen – både vandret og lodret. Ifølge Horse vil der også komme en turboversion med op til 161 hestekræfter, målrettet større biler og varevogne.
Rækkeviddeforlængeren kan potentielt installeres i bilens frunk, så lille er den. Motoren er udviklet til at kunne køre på klassisk benzin, men også syntetiske brændstoffer, ethanol og metanol. Dermed er den fremtidssikret til kommende brændstoftyper og lever allerede op til Euro 7-kravene, som træder i kraft de næste år.
Billigere løsning til elbilproducenter Horse, der er ejet af Renault, Geely og Aramco, ser en voksende interesse for netop rækkeviddeforlængere. Specielt i Kina. Ifølge direktør Matias Giannini er REEV-teknologien – Range Extended Electric Vehicles – den hurtigst voksende drivlinjekategori globalt:
– C15 giver bilproducenter en enkel og billig måde at tilpasse deres rene elbil-platforme til at blive rækkeviddeforlængere. Vi tror efterspørgslen vil fortsætte med at vokse, siger han.
For dig som forbruger kan løsningen være et kompromis mellem ren eldrift og klassisk hybrid. Du får alle fordelene ved en elbil i hverdagen – lavt støjniveau, billig opladning og grøn profil – men slipper for at bekymre dig, når batteriet ikke rækker til den lange tur sydpå.
Spørgsmålet er, om danskerne og resten af Europa er klar til at tage imod endnu en drivlinjevariant, eller om vi helst bare vil have større batterier og hurtigere ladestationer. Renault og Geely mener i hvert fald, at der er et marked.