Tesla har taget hul på næste kapitel i lynladning. I Redwood City, Californien, er den første fuldgyldige Supercharger V4 nu gået i drift – ikke bare med de nye, højere standere og længere kabler, men med det helt nye kraftskab, der kan levere op til 500 kW til en enkelt bil. Det er dobbelt så meget som de nuværende 250 kW-ladere, der står rundt omkring i Danmark.
Den nye station består af otte ladepunkter, der deles om et 1,2 MW kraftskab. Under åbningen demonstrerede Tesla, hvordan en Cybertruck på lav batteriprocent lynhurtigt peakede ved 500 kW – et tempo, der gør opladningspausen kortere end en lunken kop kaffe.
Kun for Tesla – foreløbig
Supercharger V4 handler ikke kun om rå effekt. Standernes slankere design og længere kabler gør det lettere for biler med “skæve” ladeporte at koble sig på, og der er nu kortterminaler indbygget – et EU-krav, der betyder, at man ikke længere er afhængig af app eller Tesla-konto for at starte en opladning.
Lige nu er det udelukkende Teslaer, der kan lade på stationen – og reelt kun Cybertruck, der kan udnytte hele effekten. Model S, 3, X og Y er stadig begrænset til de lavere ladehastigheder omkring 250 kW. Tesla lover dog, at også andre bilmærker får adgang senere på året, når de tekniske tests er afsluttet.
Hvornår når det Danmark?
Herhjemme er vi stadig et stykke fra at opleve samme fart. Mange V4-ladere i Europa er i dag koblet op på ældre V3-kraftskabe og yder derfor kun op til cirka 325 kW. Oven i det bremser faglige konflikter i Sverige Teslas udbygning i Skandinavien, hvor nye stationer ikke bliver koblet på elnettet.
Alligevel sender Redwood City-stationen et klart signal: Lynladning, som vi kender den, er kun begyndelsen. Med 500 kW på vej bliver spørgsmålet ikke, om du skal have en kaffe under opladningen – men om du overhovedet når at drikke den, før bilen er klar igen.
Den første Supercharger V4 ladestation åbnede herhjemme i december forrige år. Den ligger ved Blokhus Feriecenter.