Fra 1. januar 2026 bliver det lovligt at køre med selvkørende biler på Tjekkiets motorveje. Landet bliver dermed det andet i Europa, efter Tyskland, der tillader såkaldt Level 3-autonomi på offentlige veje — et skridt, der både skal styrke trafiksikkerheden og landets position som bilindustriens teknologiske frontløber.
Level 3-systemer giver føreren mulighed for at tage hænderne af rattet og øjnene fra vejen under bestemte forhold, typisk ved lavere hastigheder på motorveje. Føreren skal dog altid være klar til at overtage styringen, hvis bilen anmoder om det.
Mercedes-Benz var de første til at rulle Level 3-teknologi ud i Europa med deres Drive Pilot-system i S-Klassen og elbilen EQS. Siden har BMW fulgt trop med en tilsvarende funktion til 7-serien, mens andre bilproducenter — herunder Stellantis og Volkswagen i samarbejde med Mobileye — arbejder på at gøre systemet klar. Også kinesiske mærker som BYD, Zeekr, Xpeng og Nio ventes at introducere selvkørende systemer i år.
I Tjekkiet kommer lovgivningen i kølvandet på flere års intenst pres fra bilindustrien, som udgør rygraden i landets økonomi. Ifølge IMF står bilproduktionen for hele 20 procent af Tjekkiets eksport, og mere end 430.000 arbejdspladser er direkte eller indirekte knyttet til sektoren. Skoda, Toyota og Hyundai har allerede store fabrikker i landet, og ambitionen er klar: Tjekkiet vil være blandt de førende i verden, når det gælder selvkørende teknologi.
“Udviklingen af autonom mobilitet er en grundlæggende mulighed for den tjekkiske bilindustri,” lød det fra transportminister Martin Kupka i en pressemeddelelse, da lovgivningen blev præsenteret. Han fremhævede desuden potentialet for færre ulykker, da hele 60 procent af alle trafikulykker i Tjekkiet skyldes menneskelige fejl.
Visionen er at skabe så få barrierer som muligt for fremtidens selvkørende biler — også når det gælder næste generation af teknologi.
Næste skridt er nemlig allerede i støbeskeen. Allerede fra 2027 håber Tjekkiet at kunne tillade fuldt selvkørende biler, altså Level 4 og Level 5, på offentlige veje. Det omfatter blandt andet robot-taxier, autonome busser og lastbiler uden chauffør.
Seks niveauer af selvkørende biler
Niveau 0
Slet ikke selvkørende.
Niveau 1
Som de fleste biler i dag (autopilot, parkeringshjælp, etc.).
Niveau 2
Systemet kan håndtere bilens bevægelser frem og tilbage OG til siderne (adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, m.m.), men chaufføren skal holde hænder på rattet.
Niveau 3
Nu er bilen reelt selvkørende og chaufføren kan se film eller læse bøger. Skal dog kunne gribe ind, hvis systemet forlanger det.
Niveau 4
Her kan bilen køre helt selv på særligt udvalgte eller programmerede ruter.
Niveau 5
Her er rat eller pedaler slet ikke nødvendig. Bilen vil kunne køre automatisk, selv på grus- eller markveje.
Læs mere i dybden om definitionerne i denne artikel.