Når frosten nærmer sig, er det ikke bilens assistentsystemer, der redder dig – det er dækkene. Og den nye store vinterdæk-test fra den tyske bilklub ADAC viser med al tydelighed, at det kan være livsfarligt at spare på netop den post.
ADAC har i år testet hele 31 vinterdæk i størrelsen 225/40 R18 – en udbredt dimension til biler som VW Golf, Audi A3, Skoda Octavia og Mercedes A-klasse. Resultatet er en lussing til dækbranchen: Kun fire modeller scorer karakteren “god.” Tolv dæk får kun en lunken anbefaling, mens hele 14 – altså næsten halvdelen – dumpes med dommen “ikke anbefalet.”
Stopper på 31 meter – eller på 47 Forskellen er ikke bare tal på et papir. På våd vej standser testvinderen Goodyear UltraGrip Performance 3 efter 31,7 meter. Det dårligste budgetdæk, Syron Everest 2 , kræver hele 47,1 meter. Det svarer til, at den ene bil står helt stille, mens den anden stadig brager frem med 45 km/t – en hastighed, hvor ulykker næsten altid giver alvorlige skader.
ADAC skriver det selv uden omsvøb: “Der er en absolut sikkerhedsrisiko for bilister med disse produkter.”
Goodyear UltraGrip Performance 3 løb med sejren takket være især fremragende egenskaber på våd vej. Samtidig holder dækket længst: op til 76.000 kilometer. Det gør prisen på omkring 900 kroner stykket mere spiselig, da det i praksis koster en ejer cirka 80 kroner om måneden at køre på.
Også Michelin Pilot Alpin 5, Bridgestone Blizzak 6 og Dunlop Winter Sport 5 scorede “godt.” Continental, Nokian og Kleber landede i midterfeltet med karakteren “tilfredsstillende.”
Billigdæk frister – men er en fælde Blandt budgetdækkene klarede enkelte sig hæderligt, men langt størstedelen dumpede. For mange danskere kan det være fristende at vælge et sæt til halv pris, men ADAC slår fast, at de reelt er for dyre i forhold til den ringe ydelse – og alt for risikable for sikkerheden.
Herunder den fulde tekst. Du kan læse mere – på tysk – hos ADAC .