ElbilerTophistorie

VW sender endnu seks milliarder i retning af Rivian – skal sikre billig elbil

Softwaren fra Rivian er så vigtig for Volkswagen, at tyskerne har kastet endnu seks milliarder efter det amerikanske selskab, der kæmper for overlevelse.

Volkswagen har sendt endnu en milliard dollars over Atlanten til elbilstartup’en Rivian. Pengene er en del af den storstilede milliardalliance, der skal give VW adgang til Rivians software og elektronik – og samtidig give Rivian en tiltrængt økonomisk saltvandsindsprøjtning.

På papiret er det en win-win, men virkeligheden hos Rivian har været alt andet end gnidningsfri på det seneste. Det californiske mærke med base i Irvine kæmper med dalende salg og et alt for dyrt modelprogram. Bilerne er teknologisk avancerede og har fået ros for både design og software, men de er for dyre til for alvor at få gang i massemarkedet.

 

Volkswagen ser dog stadig stort potentiale i Rivian – særligt i teknologien bag. Aftalen mellem de to selskaber blev indgået sidste år og har en samlet værdi på knap seks milliarder dollars. I bytte for investeringerne får VW adgang til amerikanernes avancerede elektronik og softwarearkitektur, som gør det muligt at opdatere bilerne over tid og tilføje nye funktioner.

Første konkrete resultat bliver Volkswagens kommende ID.Every1, en lille og prisvenlig elbil, som bliver den første til at bruge Rivians elektronik som fundament.

 

LÆS MERE: VW, BMW og Mercedes går sammen om fælles bilsoftware.

Det særlige ved Rivians software – og det, der har gjort selskabet attraktivt for giganter som Volkswagen – er, at de har udviklet en meget avanceret og integreret elektrisk arkitektur med tilhørende softwareplatform, der adskiller sig fra klassiske bilsystemer på flere måder:

  1. Centraliseret Arkitektur – færre styreenheder
    Traditionelle biler, inklusive mange elbiler, har ofte op til 100 separate kontrolbokse (ECU’er), der styrer alt fra bremser til klimaanlæg. Amerikanerne har udviklet en mere centraliseret løsning, hvor en lille håndfuld kraftige computerenheder styrer hele bilen. Det gør bilen lettere, billigere og langt mere fleksibel i forhold til softwareopdateringer.
  2. Dybt Integrerede Software-løsninger
    Hvor mange bilproducenter stadig lapper software sammen fra forskellige underleverandører, har Rivian bygget store dele af softwaren selv – fra operativsystem til brugergrænseflade. Det giver en mere strømlinet oplevelse og mulighed for bedre funktionalitet på tværs af bilens systemer.
  3. Modulær Fremtidssikring
    Platformen er designet, så nye funktioner og tjenester nemt kan rulles ud, også flere år efter bilen er solgt. For eksempel kan der tilføjes avancerede førerassistentsystemer eller nye køremåder, hvilket forlænger bilens teknologiske levetid.
  4. “Software-defineret køretøj”
    Hele filosofien bag teknologien er det såkaldte software-definerede køretøj, hvor bilens hardware er bygget til at kunne tilpasses og udvikles gennem software. Det betyder, at bilen ikke er statisk fra fabrikken, men kan udvikle sig, præcis som Tesla har gjort det med deres modeller.

For VW, som har kæmpet med interne softwareproblemer og forsinkelser i udviklingen af egen elektronikarkitektur (bl.a. via datterselskabet Cariad), er Rivians teknologi en genvej til at indhente Tesla og andre teknologisk førende aktører i elbilkapløbet.

Derfor er adgangen til Rivians software og elektriske arkitektur afgørende for Volkswagens ambitioner om både at gøre elbiler smartere – og mere konkurrencedygtige i pris.

 

LÆS MERE: Volkswagen skyder milliarder i Rivian.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.