Pixel
Teknologi

Apple vil (også) bekæmpe spam og telefonsælgere

Apple arbejder på en metode til at iPhone selv kan sortere telefonsælgere og spammere fra, så de aldrig får forbindelse til brugerne

Der er vel nærmest ikke noget mere irriterende end telefonsælgere og spammere? De fleste har prøvet at blive ringet op af den type – der kun er ude på at få penge ud af dig ved at sælge ting eller snyde dig. Men da Google tidligere på ugen lancerede deres nye Pixel, lovede de, at telefonen nu vil kunne “screene” dine opkald og selv bede sælgerne “slette dig fra alle lister…” Og Apple arbejder på noget tilsvarende.

Ligner “rigtige” telefonnumre

Mange telefonopkald er forklædt som almindelige, danske numre. At køre opkaldet igennem en server hvor det bliver forklædt gør både at modtageren er mere tilbøjelig til at svare, og at filtrene hos teleselskaberne bliver snydt. Det er også umuligt for modtagere at melde nummeret til myndigheder og man kan ikke ringe tilbage og klage. Alt i alt et godt setup for svindlerne, knap så godt for ofret i den anden ende. Men nu, hvor Google har sat standarden er det også sluppet ud, at Apple er på vej i samme retning.

Nyt patent kan opdage svindlere

Apple har søgt om patent på en metode, hvorved telefonen kigger på de mange data, der bliver sendt med et opkald. For eksempel er et opkald der kommer fra VoiP (voice over IP, et internetbaseret opkald), med stor sandsynlighed et opkald fra eksempelvis føromtalte “support-service”. Telefonen ser på mange forskellige parametre for at vurdere om opkaldet er en spammer eller en telefonsælger – og brugeren vil så kunne vælge at modtage opkaldet alligevel – eller bare lade telefonens AI håndtere det – lidt som det er tilfældet hos Google, hvor Google Assistant vil svare opkaldet og bede om at blive slettet af listen der forårsagede opkaldet.

Kræver samarbejde med operatører

Apples ide og patent lyder jo glimrende. Men det kræver, at operatørerne vil være med – også de danske. Men de har en klar interesse i at deltage for at beskytte deres kunder imod spam og reducere antallet af opkald til deres egen support fra folk der er sure over at blive ringet op af spammere. I