ElbilerTophistorie

2021-liste: De mest energieffektive elbiler

Tyske ADAC har testet 29 elbiler for at se hvor gode de er til at udnytte den strøm, der er på batteriet. Altså hvor effektive de er.

ADAC, der er den tyske pendant til danske FDM, tester hvert år en række elbiler med et særligt fokus på rækkevidde og forbrug. Årets liste er netop landet og den indeholder 29 elbiler. Nogle kan på papiret køre langt – men måske er det fordi de kører rundt med et stort og dyrt batteri, og ikke fordi bilen nødvendigvis er god til at udnytte den energi, der er på batteriet.

Det er en af de parametre, som ADAC tester – og den viser, at flere af de ‘ældre’ elbiler klarer sig endog rigtig godt i konkurrencen mod de nyere modeller, når der kigges på energieffektive biler. Således topper den efterhånden bedagede Hundai Ioniq listen, mens Volkswagens nyere ID-modeller indtager pladserne 11 og 21.

 

Også en model som Renault Zoe klarer sig godt, alderen taget i betragtning. Udstyret med et 52 kWh batteri kører den ifølge ADAC-testen 335 km – og bruger hvad der svarer til 19 kWh pr. 100 km. Det er meget tæt på det, den er opgivet til at forbruge – hvilket er 17.7 kWh.

– Der er ingen tvivl om, at det kan være svært at gennemskue markedet for elbiler – især når man skal kombinere to vigtige parametre som pris og rækkevidde. Og her er det fantastisk at se, at Zoe er still going strong 10 år efter bilen blev introduceret, siger Søren Hyltoft, der er pressechef for Renault Danmark.

 

Det er indlysende at store og tunge køretøjer forbruger mere elektricitet, men hvor store forskellene i virkeligheden er, er alligevel overaskende. Den mest energieffektive bil i testen, Hyundai Ioniq, bruger 16,3 kWh på at køre 100 kilometer, mens Polestar 2 Long Range Dual Motor bruger næsten det dobbelte, nemlig 29,2 kWh.

Her er listen fra ADAC. Det første tal er ADAC’s måling, det andet tal er det officielle fra producenten (WLTP), mens det tredje tal er forskellige mellem de to.

#ModelkWh/100 km (ADAC)kWh/100 km (WLTP)Forskel
1Hyundai Ioniq Elektro16,313,8-2,5
2VW e-Up16,714,5-2,2
3Seat Mii Electric 17,314,9-2,4
4Mini Cooper SE17,616,8-0,8
5BMW i3 (120 Ah)17,915,3-2,6
6Kia e-Niro (64 kWh)18,115,9-2,2
7Smart Fourfour EQ18,415,9-2,5
8Peugeot e-208 GT18,717,6-1,1
9Kia e-Soul (64 kWh)18,815,7-3,1
10Renault Zoe (52 kWh)19,017,7-1,3
11VW ID.3 Pro Performance 1st Max19,316,1-3,2
12Hyundai Kona Elektro (64 kWh)19,515,0-4,5
13Tesla Model 3 Standard Range Plus19,514,3-5,2
14Peugeot e-2008 GT20,217,8-2,4
15Renault Zoe Intens (41 kWh)20,3
16DS 3 Crossback E-Tense20,5
17Tesla Model 3 Long Range AWD20,916,0-4,9
18Mazda MX-30 e-Skyactiv21,919,0-2,9
19Nissan Leaf Acenta (40 kWh)22,120,6-1,5
20Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh)22,718,5-4,2
21VW ID.4 Pro Performance Max (77 kWh)22,817,7-5,1
22Porsche Taycan 4S Performance Plus23,626,22,6
23Tesla Model X 100D24,0
24Audi e-tron 55 quattro Sportback24,423,7-0,7
25Audi e-tron 55 quattro25,823,0-2,8
26Jaguar i-Pace EV400 S AWD27,622,0-5,6
27Mercedes-Benz EQC 400 AMG Line27,622,6-5,0
28Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh)28,125,9-2,2
29Polestar 2 Long Range Dual Motor29,219,3-9,9
Kilde: ADAC

Spøjst nok er Porsche Taycan den eneste bil på listen, der rent faktisk har bedre energieffektive end lovet. WLTP siger, at den bruger 26,2 kWh per 100 kilometer, men ADAC brugte kun 23,6 kWh. Samtlige andre modeller bruger flere kilowatt end de “lover” – værst ser det ud for netop Polestar 2, der bruger 9,9 kWh mere per 100 kilometer end angivet.

 

Betydelige ladetab

En anden interessant parameter, ADAC tager hensyn til, er bilernes opladningstab. Ifølge organistionen bruges der mere energi, end der ender på batteriet, når der lades op. ADAC sammenligner det med, at der spildes et par liter benzin mens der tankes; men man skal altså stadig betale for den el, der bruges og derfor tager ADAC hensyn til opladningstabene.

Under testen oplades samtlige køretøjer med vekselstrøm (AC) via køretøjets opladerkabel på den samme 22 kW wallbox under de samme forhold (23° C), så køretøjerne bruger den maksimale opladningseffekt, der understøttes af den indbyggede oplader. Ladetabene er undertiden betydelige, som det fremgår af nedenstående tabel. Ifølge ADAC Ecotest skal der oplades 108,3 kWh for at oplade 100 kWh-batteriet i Tesla Model X100 D. Det ser ikke bedre ud med den billige Seat Mii electric (37,8 til 32,3 kWh) og Jaguar i-Pace (100,8 til 90 kWh).

Her er ADAC’s målinger. Første tal er batteriets størrelse, som angivet af producenten. Det andet tal er den mængde strøm, der skulle fyldes på for at fylde batteriet helt. Det tredje tal er den rækkevidde som ADAC klemte ud af bilen i sin Ecotest.

 

ModelBatteri i kWh (producent)Fuld opladning (ADAC)Rækkevidde km (ADAC)
Tesla Model X 100D100,0108,3451
Tesla Model 3 Long Range AWD75,089,5429
Porsche Taycan 4S Performance Plus93,4 (83,7 netto)95,2400
Kia e-Niro (64 kWh)64,072,3398
Audi e-tron 55 quattro Sportback95,0 (86,5 netto)96,0390
Kia e-Soul (64 kWh)64,073,9390
VW ID.4 Pro Performance (77 kWh)82,0 (77,0 netto)88,5385
Hyundai Kona Elektro (64 kWh)64,073,9379
Jaguar i-Pace EV400 S AWD90,0100,8366
Audi e-tron 55 quattro95,0 (83,6 netto)94,3365
Mercedes-Benz EQC 400 AMG80,093,0335
Renault Zoe Intens (52 kWh)52,064,3335
VW ID.3 Pro 1st62,0 (58,0 netto)64,8335
Tesla Model 3 Standard Range Plus53,060,0305
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh)62,068,4300
Polestar 2 Long Range Dual Motor78,0 (72,5 netto)86,0290
Peugeot e-208 GT50,0 (47,5 netto)53,1280
BMW i3 (120 Ah)42,2 (37,9 netto)48,8272
DS 3 Crossback E-Tense50,0 (47,5 netto)55,4270
Hyundai Ioniq Elektro38,344,1270
Peugeot e-2008 GT50,0 (47,5 netto)53,1260
Renault Zoe Intens (41 kWh)41,049,5243
VW e-Up32,336,7220
Seat Mii electric Plus32,337,8215
Mini Cooper SE32,6 (28,9 netto)37,6210
Nissan Leaf Acenta (40 kWh)40,044,5201
Mazda MX-30 e-Skyactiv35,5 (32,0 netto)37,5170
Nissan e-NV 200 Evalia40,046,9167
Smart Fourfour EQ17,618,9100
Kilde: ADAC

ADAC konkluderer oven på testen, at lang rækkevidde i øjeblikket primært opnås ved hjælp af store batterier og ikke nødvendigvis energieffektivitet. Dette er grunden til at Tesla-modellerne og Porsche Taycan indtager de øverste positioner. Undtagelserne er Kia e-Niro og Hyundai Kona, der “kommer forbavsende langt med deres relativt økonomiske motorer og ikke overdrevne batteristørrelse”.

Men også Renault Zoe har en anstændig radius med sit 41 kWh-batteri. Med et 52 kWh-batteri kan den endda køre 335 kilometer mellem opladningerne.

 

På grund af sit relativt lille batteri spillede Hyundai Ioniq desværre sin forbrugsfordel væk og kommer kun ind i midterfeltet. Koreanerne har ellers et godt potentiale, hvis de øger batteriets størrelse en smule, konkluderer ADAC. Du kan læse hele undersøgelsen her.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.