Fra 1. juli 2025 bliver det lidt billigere at lease biler i Danmark. Motorstyrelsen har nemlig besluttet at sænke renten på den såkaldte forholdsmæssige registreringsafgift, som er den måde, leasingbiler beskattes på herhjemme.
I praksis betyder det, at man fremover slipper med en lavere rente på den afgift, der betales i rater. Renten falder fra 5,4 til 4,6 procent – og det er anden gang inden for mindre end et år, at staten sænker denne sats.
Renten har ellers været på vej op de seneste år. I både 2022 og 2023 skruede Motorstyrelsen op, efter 12 år uden ændringer. Det gjorde det dyrere at lease, og ifølge leasingselskabet Lysdahl Simonsen steg månedlige udgifter med flere hundrede kroner for enkelte modeller som eksempelvis Audi A6 Avant.
Men nu går det altså den anden vej. Motorstyrelsen oplyser i en pressemeddelelse, at rentefaldet træder i kraft fra 1. juli 2025. Den justeres halvårligt og næste gang bliver 1. januar 2026.
Forklaringen skal findes i de bagvedliggende udlånsrenter, som styrelsen baserer sin sats på – og de er aktuelt faldende. Derfor følger staten med nedad.
Leasingbiler beskattes ikke med hele registreringsafgiften på én gang, som det sker ved køb. I stedet betales en del af afgiften løbende – og størrelsen afhænger af bilens alder og længden på leasingaftalen. Jo ældre bilen er, jo lavere er afgiftssatsen. Biler over tre år kan nøjes med at betale 0,5 procent afgiften ad gangen, men til gengæld bliver der lagt renter oveni. Og det er netop den rente, som nu sænkes.
For leasingkunder betyder det lavere månedlige udgifter – især på dyrere modeller, hvor restafgiften er høj. Hvor meget billigere det bliver, afhænger af bil og kontraktens vilkår, men i praksis giver rentefaldet en mærkbar lettelse på tværs af markedet, vurderes det.
Det er kun nye leasingkontrakter, der påvirkes af rentefaldet. Men har du en leasingkontrakt, der skal fornyes i 2025, vil rentefaldet også komme dig til gode.