En Tesla Model 3 med den nyeste version af “Full Self-Driving (FSD) Supervised”-systemet tog sig en grundig afvigelse fra ruten i Alabama for en måned siden. Ifølge føreren Wally skete det uden nogen form for advarsel – og uden mulighed for at forhindre det. Episoder som denne og den deraf følgende medieomtale lægger yderligere pres på et brand der i forvejen er ekstremt upopulært hos både amerikanske og i Europa – især i Norden.
Wally fra Toney, Alabama, havde leaset en fabriksny 2025 Model 3 og brugte FSD næsten dagligt på vej til arbejde. Han fortæller, at han var opmærksom og fulgte Teslas egne instruktioner om at “lene sig tilbage og holde øje med vejen”. Alligevel kørte bilen pludselig af vejen, sideskrabede et træ og væltede rundt, uden at han kunne nå at reagere.
“Jeg havde Full Self-Driving slået til og holdt øje med trafikken. En modkørende bil passerede, og pludselig begyndte rattet at dreje hurtigt mod venstre. Den kørte i grøften og ramte et træ. Så væltede bilen.”
Bilen landede med taget nedad, men føreren slap heldigvis fra ulykken med en flænge i hagen, som krævede syv sting. Ifølge Wally gik der kun få sekunder fra bilen forlod vejbanen, til den lå omvendt på jorden.
FSD stadig kun “niveau 2” Tesla markedsfører FSD som en avanceret førerassistentsystem, men systemet er stadig klassificeret som “niveau 2” – hvilket betyder, at føreren til enhver tid skal være opmærksom og klar til at overtage. Tesla understreger da også, at føreren altid har det endelige ansvar i tilfælde af ulykker, også når FSD er aktivt.
Wally fortæller, at han havde sat sig godt ind i FSD-funktionerne og havde brugt tid på at tilpasse indstillingerne for at få den bedst mulige oplevelse. Han benyttede systemet til pendling og fortæller, at det normalt fungerede tilfredsstillende. Men under den aktuelle tur kom uheldet uden forudgående varsel.
Tesla har endnu ikke kommenteret sagen, og det er uvist, hvad der præcist udløste den pludselige drejning. Wally har anmodet om adgang til bilens data for at forstå hændelsen nærmere. Kameraoptagelser viser, at bilen drejede brat mod venstre umiddelbart efter, at en modkørende bil passerede.
Alvorlige spørgsmål om sikkerhed Hændelsen føjer sig til en voksende liste af ulykker i USA, hvor Tesla’s FSD har været involveret. I mange tilfælde har ulykkerne været knyttet til førere, der ikke var tilstrækkeligt opmærksomme – men i dette tilfælde hævder føreren, at han netop fulgte Teslas anvisninger og stadig ikke kunne nå at reagere.
Det rejser alvorlige spørgsmål om, hvor sikkert FSD egentlig er, og om navnet “Full Self-Driving” giver falske forventninger. Tesla har tidligere justeret navnet til “FSD Supervised” for at understrege, at det ikke er et fuldautomatisk system – men markedsføringen lægger stadig op til, at man kan slappe mere af under kørsel.
Også Tesla’s egne udtalelser bidrager til forvirringen. På det sociale medie X (tidl. Twitter) skrev Tesla for nylig, at man under FSD blot skal “lene sig tilbage og holde øje med vejen” – et budskab, der kan tolkes som en opfordring til mindre aktiv opmærksomhed.
Bekymrende tendens Ifølge flere eksperter er der en voksende tendens blandt Tesla-ejere til at stole for meget på FSD. Mange begynder at opfatte systemet som reelt selvkørende – især fordi det ofte fungerer uden fejl. Men som denne ulykke viser, kan én enkelt, uforudsigelig situation være nok til at udløse en alvorlig ulykke, selv med en opmærksom fører.
Samtidig har Tesla gradvist lempet overvågningen af førernes opmærksomhed. Tidligere krævede bilen jævnlige håndbevægelser på rattet som bevis på opmærksomhed – en funktion som nu er delvist udfaset og erstattet af kameraovervågning.
Samtidig sætter hændelsen også fokus på spørgsmålet om datatransparens. Tesla gør det vanskeligt for almindelige brugere at få adgang til detaljeret kørselsdata efter ulykker – noget der kunne kaste lys over, hvad systemet egentlig “så” eller “tænkte” i sekunderne før en ulykke.
I Europa har vi endnu ikke mulighed for at få FSD i Teslaer, men Tesla arbejder hårdt på det, og forventer at de første biler får FSD indenfor et år. Stadig kun i beta-udgaven, dog.