Elbiler

Lumos cykelhjelm

Det kan godt være, vi går imod lysere tider, men i et land som Danmark er der brug for lys på cyklen det meste af året alligevel – selv på en sen sommeraften er det en fordel at have lys på cyklen. Der findes masser af gode måder at blive set på, og de nyeste cykellygter kan oplades med USB eller via induktion – men hvis du virkelig vil ses, skal du have mere end bare cykellygter – og her kommer Lumos ind i billedet.

Lys på hovedet

Lumos er, basalt set, en cykelhjelm med lys på. Både for og bag er der LED lys, der gør det ud for forlygte og baglygte. Og så alligevel ikke – for i Danmark skal du nemlig have “rigtige” lys på selv om du også har alternative lys på kroppen. Så Lumos er altså et supplement til de almindelige lygter – og bliver du snuppet uden en almindelig baglygte vil politiet altså ikke acceptere det store røde lys på Lumos.

 

God byggekvalitet

Lumos hjelmen virker generelt til at være udmærket kvalitet. Vi har ikke prøvet et decideret styrt med hjelmen, men vi har kastet en del med den og banket den ned i asfalt – og det har knapt givet en skramme. Samlingerne virker også veludførte, og i det hele taget virker Lumos som en udmærket cykelhjelm, hvilket naturligvis også er dens primære funktion.

Lysene på for- og bagside er klare og ses let i mørket. Belysningen fra forsiden er faktisk nok til, at du sagtens kan oplyse vejen foran dig, så du får også meget bedre muligheder for at se forhindringer på vejen, da hjelmens lys jo, logisk nok, drejer i samme retning som dit hoved – kigger du ned på vejen er den altså oplyst der hvor du kigger – det kan den almindelige cykellygte ikke klare.

 

Baglygten er også ekstremt synlig – faktisk lige så meget som de fleste billygter. Du har altså ikke bare opgraderet din synlighed en lille smule med Lumos – men med en hel del.

Blinklys på siden

Skulle du have lyst, er der også bygget blinklys på siden af hjelmen. De kontrolleres ved hjælp af en lille fjernbetjening der følger med og monteres (let) på styret. Det virker dog en smule fjollet at holde der i krydset og ligne et juletræ, ligesom de færreste reelt vil bruge at blinke til venstre, da en venstresving på en cykel jo ikke er direkte, men oftest involverer at køre til den modsatte side af krydset. På små veje er det selvfølgelig brugbart og vil give bilisterne en ide om, hvad man har tænkt sig at gøre. Men du ligner altså lidt et juletræ i forvejen når du kører med Lumos – og blinklys hjælper ikke just.

Automatisk bremselys

Lumos indeholder accelerometer, og kan dermed opfange rytterens bevægelser. Det bruger hjelmen til at skrue op for lysstyrken i det bagerste lys når man bremser ned – så bagvedkørende kan se, at man bremser. Det fungerer udmærket, og er man på tæt trafikkerede cykelstier kan det stoppe cyklisterne bagved en fra at komme for tæt på. Vi kunne godt være bekymrede for, at det store lysshow på hjelmen kunne distrahere andre trafikkanter og forårsage problemer, men indtil videre er det ikke sket i vores månedlange test.

 

Rodet betjening

Nu kan man selvfølgelig vælge blot at bruge Lumos som det, den er; en cykellygte med lys i. Desværre kan det være lidt forvirrende, da knappen der sidder på bagsiden af hjelmen ikke nødvendigvis bare tænder lyset når du trykker på den. Vores testeksemplar har været lidt hit’n’miss – nogle gange skal man bare trykke let, andre gange skal den holdes inde i længere tid. Det virker en anelse ustabilt.

Men Lumos bliver først rigtigt sjov når man kobler den til sin telefon. Her får du mulighed for at indstille et par ting, eksempelvis om hjelmen skal bippe når du har blinklyset tændt (ellers kan du jo ikke vide, om du blinker) og opdatere firmware i hjelmen, ligesom du får advarsler om lavt batteri. Det er smart at have en app til hjelmen, omend der ikke rigtigt er de helt store funktioner begravet i den. Eksempelvis kan man også se om hjelmen er lav på batteri på en indikator på hjelmen… Det har virket før.

Irriterende opladning

Generelt holder batteriet ganske længe – vi har kørt i flere uger med lyset tændt hver dag uden problemer. Til gengæld er det lidt irriterende, at Lumos ikke har valgt at lade via et standardkabel – allerhelst USB C, så der var lidt fremtidssikring i det. Generelt er det ekstremt upraktisk at have sit helt eget stik til ting, for får man det væk ødelægger det jo hele produktet, og vi har i dag så ekstremt mange forskellige stik og ledninger liggende, at risikoen absolut er til stede. Så vi håber at Lumos i næste generation vil oplade via USB C, så man kan bruge samme lader som til mobilen – det vil på alle måder være praktisk.

 

God ide der mangler det sidste

Lumos er en god cykelhjelm og ideen med lys på den er udmærket. Vi kunne godt ønske os, at der var kælet lidt mere for betjeningen, ligesom fjernbetjeningen på styret virker en anelse plastikagtig. (Og ja, det ER naturligvis plastik, den skal jo også kunne holde til vand – men alligevel.)

Bortset fra de små klager må vi sige, at vi har overgivet os til Lumos. Den gør en cyklist meget mere synlig og passer samtidig på hovedet. Og så kan vi leve med, at folk kigger når det levende juletræ cykler forbi.

 

Lumos

Design
Funktioner
Ydelse
Pris

169$

God byggekvalitet, let opsætning, lang batterilevetid og – vigtigt – meget synlig i trafikken. Betjeningen er dog lidt ustabil og laderen er ikke standard.

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.