×
AnmeldelseMobil og tablets

Apple iPhone 6s

Apple har endnu engang beæret os med en turbo-udgave af sidste års iPhone – den såkaldte s-model. Kosmetisk er der stort set igen forskel fra forgængeren, men sædvanen tro har mobilen fået en hurtigere processor og et bedre kamera – og så har Cook og kompagni puttet et par ekstra tricks i telefonen, der skal lokke brugerne til at opgradere. Denne gang er det skærmteknologien 3D Touch, der hed Force Touch da det blev lanceret i Apple Watch, samt 4G-video og de såkaldte Live Photos. På den store bane ser missionen ud til at være lykkedes for Apple; iPhone 6s og 6s Plus solgte bedre end nogen af forgængerne i åbningsweekenden. Men der er altså ikke meget at hente, hvis du allerede har en 6’er i lommen …

iPhone har lagt sig ud
Apple har bibeholdt designet fra iPhone 6 ned til mindste detalje – bortset fra vægten og materialerne. iPhone 6s er pakket ind i en ny aluminiumslegering (Series 7000, red.), der skal gøre mobilen mere robust, og sådan føles den faktisk også. Men det er ikke til at vide, om det skyldes materialet eller det faktum, at telefonen er 0,2 millimeter tykkere – og 14 gram tungere – end forgængeren. Under alle omstændigheder er materialer plukket fra øverste hylde, ligesom samlekvaliteten er uantastelig. iPhone 6s er et helt umanerligt lækkert stykke elektronik.

3D Touch – temmelig smart
Årsagen til vægtforøgelsen er den nye 3D Touch-teknologi, der simpelthen kræver mere plads bag skærmen. Ny er nu så meget sagt, for teknologien blev introduceret allerede med Apple Watch i foråret. Og kinesiske Huawei hævder også, at visse udgaver af deres nye Mate S-model har Force Touch (men ikke den europæiske, red.). Helt grundlæggende er der tale om, at skærmen får en ekstra dimension; ud over at swipe op, ned, til højre og venstre, kan man nu trykke ”ind i” skærmen. Den kan endda registrere, hvor hårdt man trykker. 3D Touch er vævet ind i Apples egne apps og den bruges grundlæggende til to nye navigationsfunktioner; genveje og ”peek and pop”.

Ved at trykke hårdt på et ikon, dukker en genvejsmenu frem. Tryk på telefonikonet, så får du en lille menu frem, med de tre seneste kontakter, du har ringet til. Tryk på en af dem, så ringer du direkte op, uden at skulle gennem kontaktmenuen. Mere smart er det på kameraet; der nu tager selfies lynhurtigt. I stedet for at skulle åbne kameraet, trykke på knappen så kameraet skifter til selfie-tilstand, trykker du hårdt på kameraikonet og vælger ”Tag selfie” på menuen. Så åbner kameraet op, klar til at tage selfien. På den måde giver 3D Touch lynhurtige genveje rundt i systemet. I skrivende stund er der genveje på de fleste af Apples egne aps, mens tredjepartsapps’ene er ved at være med; eksempelvis kan du lynhurtig skrive statusopdateringer på den 3D Touch-kompatible Facebook-app.

”Peek and pop” er en anden 3D Touch-funktion, der gør det muligt at smugkigge i mails, billeder, links m.m. inden man åbner dem op. Det er fikst, men undertegnede er alligevel i tvivl om, hvor ofte jeg kommer til at bruge det.

I virkeligheden bliver det kommende apps, der vil bestemme, hvor uundværlig den nye 3D Touch-teknologi bliver. Denne anmelder er overbevist om, at 3D Touch-ideen vil sprede sig som en løbeild hos konkurrenterne de kommende måneder, fordi den giver betjeningen en helt ny dimension. Selv om det ikke bliver et nyt paradigmeskifte som multitouch gjorde engang, så vil det få stor betydning for vores betjening af enheder fremover. Det er for eksempel en lavthængende frugt at lave et 3D Touch-kompatibelt bilspil; jo hårdere, man trykker på skærmen, jo hurtigere kører bilen. Det bliver spændende at følge med i, hvordan teknologien bliver udnyttet i de kommende måneder.

Forbedret kamera og nye tricks
Den anden væsentlige nyhed i iPhone 6s er kameraet. Apple har altid været konservative, når det kommer til megapixel, men denne gang er kameraet boostet fra 8 til 12 megapixel. Det har åbnet op for optagelse af video i 4K-opløsning, ligesom Apple har introduceret en ny feature: Live Photos, der optager halvandet sekunds video før og efter du trykker på udløseren, så det bliver en lille film, når du bruger 3D Touch på billedet. Ideen er set før hos HTC. Mit indtryk er, at resultaterne er blandet pose bolcher; i 97 procent af tilfældene er det overflødigt, men de sidste tre procent fanger man en sjov situation, der giver Live Photos mening.

De ekstra megapixel giver også billederne en kende mere skarphed i forhold til forgængeren, men ellers er det faktisk meget svært at se forskel på billederne fra 6’ere og 6s’eren; både lysstyrke og farvegengivelsen virker meget identisk. Det er under mere ekstreme forhold at forbedringerne kan ses – 6s’eren klarer sig bedre i dårligt lys.

Sammenlignes 6s’eren med Samsung Galaxy S6 Edge, kommer den til gengæld til kort. Samsungs kamera har højere detaljegrad (selv når billederne skydes i 12 megapixel 4:3) og den klarer sig markant bedre i mørke omgivelser. Det eneste punkt, hvor iPhone slår Galaxy S6 er farvegengivelsen, som vi finder lidt for hidsig på Galaxy’en.

Lynende hurtig processor
iPhone 6s er naturligvis udstyret med den seneste aftapning af Apples processor, A9, og den er yderst potent i diverse benchmarks. I daglig brug mærkes det egentlig ikke; iOS kører lige så flydende og ugeneret, som det altid gør. Men sammenligner man direkte, så er der sekunders forskel, når større apps startes op. En lille fordel ved den hurtigere processor (og den nu integrerede M9-bevægelsesprocessor) er også at Siri kan startes ved at sige ”hej Siri”, selv om mobilen ikke er tilsluttet en oplader.

Et andet sted, hvor farten er sat gevaldigt op, er på fingeraftryksscanneren. Væk er tidligere modellers lille forsinkelse; man når knapt at berøre glasset førend man er logget ind på mobilen. Det er virkelig en teknologi, der er modnet. Alle jer, der kaldte TouchID en gimmick, ræk venligst hånden op, så vi kan håne jer.

Bedaget skærmopløsning
Det er nu ikke fordi, vi ikke kan finde noget at brokke os over. I disse tider, hvor harddiske og hukommelse handles for pebernødder og apps’ene har seriøst vokseværk, er det nærmest en fornærmelse, at Apple stadig har en 16 gigabyte-model på hylderne. Helt ærligt, Apple, 32 gigabyte burde være minimum. I særdeleshed set i lyset af, at iPhone 6s optager 4K-video, der fylder godt på lageret.

Skærmen virker også en kende bedaget. På trods af, at samtlige konkurrenter i den dyre ende er løbet fra den, så holder Apple stædigt fast ved en opløsning på 1334 x 750 pixels og 326 ppi. Det er kun en snas mere end 720p og Sony er allerede oppe på voldsomme 4K. Når det er sagt, så er Apple de eneste, der kan hamle op med Samsung, når vi snakker skærmkvalitet; farvebalancen er eminent, kontrasten virkelig god og detaljerne ses i selv de mørke områder. Men vi kunne altså godt have ønsket os en opløsning på mindst 1080p. Jeg gætter på, at Apple giver skærmen en ordentlig tur på iPhone 7.

… og middelmådigt batteri
En anden ting er batterilevetiden. Den er ikke voldsomt meget ringere end på iPhone 6, men mit helt uvidenskabelige indtryk er, at den er ringere. Jeg har stort set aldrig haft problemer med at få iPhone til at holde til en dags arbejde – indtil jeg fik iPhone 6s i hænderne. Jeg har flere gange oplevet at batteriniveauet blev kritisk sidst på eftermiddagen. Som sagt: Batteriet er ikke rystende ringe, jeg kunne bare godt tænke mig, at Apple snart opprioriterer det, frem for størrelsen på telefonen. Et par millimeter ekstra er en lille pris at betale for at få lidt længe batterilevetid.

Værd at opgradere?
Det korte af det lange er, at iPhone 6s er en bedre mobil end iPhone 6 på stort set alle punkter. Det er små, men væsentlige forbedringer, og det vigtige er, at de virker. Der er ingen slinger i valsen. Men forbedringerne er trods alt så små, at det efter denne anmelders mening ikke kan betale sig at opgradere, hvis man allerede har en iPhone 6. 3D Touch er en fed funktion, men den er (endnu) ikke en væsentlig grund til at smide adskillige tusinde kroner på disken. Teknologien er jo med garanti med i samtlige modeller fremover. Hvis du kan nære dig, så gem pengene og vent på 7’eren, hvor teknologien er modnet og der forhåbentlig også er sket noget med skærmopløsningen og – tør vi håbe det – batteriet.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.