Delta Air Lines har indgået et strategisk samarbejde med den hollandske luftfartsstartup Maeve Aerospace for at udvikle og certificere et nyt hybrid-elektrisk regionalfly. Projektet, der centrerer sig om Maeves M80-model, kan blive et afgørende skridt mod mere bæredygtig regionalflyvning i USA.
Op til 40 procent lavere brændstofforbrug
Maeve M80 er et 80-sæders hybridfly, som kombinerer elektriske motorer med en traditionel forbrændingsmotor – på samme måde som en Toyota Prius bruger el til acceleration og en mindre benzinmotor når den blot ligger i stabil fart. Det giver et lavere brændstofforbrug og reducerede CO₂-udledninger på kort- og mellemlange ruter.
Ifølge Maeve kan M80 flyve over 1.500 kilometer på en tank flybrændstof og opnå op til 40 procent bedre brændstofeffektivitet end konventionelle fly i samme klasse. De elektriske motorer kan desuden bruges under taxikørsel på jorden, hvilket mindsker støj og lokale emissioner i lufthavne.
Delta satser på grønnere fly
Samarbejdet gør Delta til et af de første store amerikanske flyselskaber, der aktivt investerer i hybridteknologi til kommercielle formål. “Delta er stolt af at samarbejde med Maeve for at forme næste kapitel af regional luftfart,” siger Kristen Bojko, Vice President of Fleet hos Delta Air Lines. “Vi ser mod partnere, der tør tænke nyt og som kan bidrage til en mere bæredygtig fremtid for flyrejser.”
Hun fremhæver, at projektet både skal reducere miljøpåvirkningen og forbedre oplevelsen for passagerer og ansatte. Delta ønsker samtidig at sikre, at sikkerhed og driftseffektivitet forbliver i fokus, mens selskabet udforsker nye teknologier til fremtidens flåde.
Klar til det amerikanske marked
Maeve Aerospace præsenterede M80-flyet i november 2023 som et økonomisk og miljøvenligt alternativ til traditionelle regionalfly. Flyet er designet til at kunne betjene de fleste eksisterende regionale lufthavne uden større tilpasninger og skal ifølge producenten være klar til certificering i løbet af de kommende år.
“Det er et privilegium at have Delta som partner,” siger Martin Nuesseler, teknologidirektør hos Maeve Aerospace. “Deres erfaring med flådeudvikling og bæredygtighed gør dem til den ideelle samarbejdspartner, når vi skal tilpasse Maeve M80 til det amerikanske marked.”
Med aftalen mellem Delta og Maeve forventer, at hybridflyet blive en fast del af Deltas regionale netværk inden for få år.