Delta snart klar med hybridfly til regionalruter

Det nye M80-fly skal reducere brændstofforbruget med op til 40 procent og kan nedbringe Deltas CO2 udledning

Delta Air Lines har indgået et strategisk samarbejde med den hollandske luftfartsstartup Maeve Aerospace for at udvikle og certificere et nyt hybrid-elektrisk regionalfly. Projektet, der centrerer sig om Maeves M80-model, kan blive et afgørende skridt mod mere bæredygtig regionalflyvning i USA.

Op til 40 procent lavere brændstofforbrug

Maeve M80 er et 80-sæders hybridfly, som kombinerer elektriske motorer med en traditionel forbrændingsmotor – på samme måde som en Toyota Prius bruger el til acceleration og en mindre benzinmotor når den blot ligger i stabil fart. Det giver et lavere brændstofforbrug og reducerede CO₂-udledninger på kort- og mellemlange ruter.

 

Ifølge Maeve kan M80 flyve over 1.500 kilometer på en tank flybrændstof og opnå op til 40 procent bedre brændstofeffektivitet end konventionelle fly i samme klasse. De elektriske motorer kan desuden bruges under taxikørsel på jorden, hvilket mindsker støj og lokale emissioner i lufthavne.

Delta satser på grønnere fly

Samarbejdet gør Delta til et af de første store amerikanske flyselskaber, der aktivt investerer i hybridteknologi til kommercielle formål. “Delta er stolt af at samarbejde med Maeve for at forme næste kapitel af regional luftfart,” siger Kristen Bojko, Vice President of Fleet hos Delta Air Lines. “Vi ser mod partnere, der tør tænke nyt og som kan bidrage til en mere bæredygtig fremtid for flyrejser.”

 

Hun fremhæver, at projektet både skal reducere miljøpåvirkningen og forbedre oplevelsen for passagerer og ansatte. Delta ønsker samtidig at sikre, at sikkerhed og driftseffektivitet forbliver i fokus, mens selskabet udforsker nye teknologier til fremtidens flåde.

Klar til det amerikanske marked

Maeve Aerospace præsenterede M80-flyet i november 2023 som et økonomisk og miljøvenligt alternativ til traditionelle regionalfly. Flyet er designet til at kunne betjene de fleste eksisterende regionale lufthavne uden større tilpasninger og skal ifølge producenten være klar til certificering i løbet af de kommende år.

 

“Det er et privilegium at have Delta som partner,” siger Martin Nuesseler, teknologidirektør hos Maeve Aerospace. “Deres erfaring med flådeudvikling og bæredygtighed gør dem til den ideelle samarbejdspartner, når vi skal tilpasse Maeve M80 til det amerikanske marked.”

Med aftalen mellem Delta og Maeve forventer, at hybridflyet blive en fast del af Deltas regionale netværk inden for få år.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.