ElbilerElbilerTophistorie

Første køretur: Er Danmarks billigste elbil pengene værd?

Med en pris fra 149.995 kroner er BYD Dolphin Surf stormet ind som Danmarks billigste elbil. Men er den pengene værd?

Der er ikke meget bling-bling over BYD Dolphin Surf. Og det er præcis det, der gør den interessant. For selvom prisen starter ved 149.995 kroner, føles den kinesiske mikrobil langt fra som et discountvalg. Tværtimod – det her er en seriøs bud på en elbil til folket.

Den klejne kineser kommer i tre varianter; Active, Boost og Comfort. Og selv i Boost-udgaven, der har dert største batteri, er det Danmarks billigste elbil. Den har nemlig en pris på bare 174.995 – præcis fem tusinde kroner mindre end Citroën ë-C3, der indtil forleden var den hidtil billigste elbil. Det er imponerende.

 

Mere imponerende er det, at Dolphin Surf, trods prisen, er smækfyldt med udstyr. Selv i den billigste variant er adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, parkeringssensorer, bakkamera og trådløs Apple CarPlay / Android Auto standardudstyr.

danmarks billigste elbil
BYD Dolphin Surf (foto: iNPUT)

Rykker man op i Boost-varianten får man dertil elektrisk justerbare forsæder, regnsensor, sorte 16-tommer letmetalfælge og en ekstra nøgle. Altså ud over kraftigere motor, længere rækkevidde og hurtigere opladning.

 

Topmodellen, Comfort, der leveres med derudover med LED-forlygter, trådløs opladning af mobiltelefonen og 360 graders kamera. Den fås for 189.995 kroner, og det er den variant, jeg har været ud og køre.

BYD Dolphin SurfActiveBoostComfort
Rækkevidde (WLTP)220 km322 km310 km
Batterikapacitet30 kWh43,2 kWh43,2 kWh
Motor88 hk88 hk156 hk
Ladeeffekt (AC/DC)11 kW / 65 kW11 kW / 85 kW11 kW / 85 kW
Moment175 Nm220 Nm220 Nm
Pris149.995 kr.174.995 kr.189.995 kr.

Lille bil med stort potentiale

Dolphin Surf er kun fire meter lang og vender på en femøre, hvilket gør den til et oplagt valg i byen. Men kabinen overrasker med både plads og praktiske løsninger – voksne kan sidde på bagsædet uden at føle sig klemt, og bagagerummet sluger 308 liter. Den føles som en rigtig bil. Ikke bare som en ellert til de helt korte ture.

Helt som man kan forvente fra en bil med dette prisskilt, så er der ikke den mindste følelse af luksus i kabinen. Tværtimod føles den simpel, og der mangler lige den sidste finish. Knapperne er alt andet end rustikke og et gummiunderlag på mobilopladeren ville kunne forhindre, at telefonen skøjter rundt i skarpe sving.

 

Kunstlæder, sort/grå farver og en dominerende midterskærm er gennemgående for alle varianter. Skærmen kan i øvrigt drejes 90 grader; hvorfor det ved jeg ikke, men det er spøjs gimmick.

Bag rattet føles Dolphin Surf hjemmevant i bybilledet. Den er nem at manøvrere, forholdsvis stille i kabinen og byder på en tryg køreoplevelse. På motorvej kommer de begrænsede fysiske mål mere til udtryk, da bilen føles lidt “levende” – det er ikke en bil til lange europæiske roadtrips. Men som pendlerbil eller nummer to i husstanden? Spot on.

BYD Dolphin Surf BoostCitroën ë-C3 You!Hyundai Inster Essential
Rækkevidde (WLTP)322 km326 km327 km
Batterikapacitet43,2 kWh44 kWh42 kWh
Motor88 hk113 hk97 hk
Moment175 Nm120 Nm147 Nm
Acceleration 0-100 km/t12,1 sek.11 sek.11,7 sek.
Ladeeffekt (AC/DC)11 kW / 85 kW11 kW / 100 kW11 kW / 60 kW
Ladetid 10-80% (WLTP)30 min.30 min.30 min.
Bagagerum308 / 1.037 l.310 l.280 / 1.059 l.
TrækkrogNejNejNej
Garanti6 år / 150.000 km5 år / 150.000 km5 år / ingen km-begrænsing
Pris174.995 kr.179.995 kr.179.995 kr.

Sammenligner man med de øvrige elbiler til under 180.000 kroner, er det på udstyrslisten, at BYD Dolphin Surf virkelig skiller sig ud i forhold til de direkte konkurrenter. Her bliver man som køber virkelig forkælet.

 

BYD Dolphin Surf leverer imponerende meget bil for pengene. Den er rummelig, veludstyret og ideel til bykørsel – og selv de billigste varianter føles langt fra skrabede. En stærk debut i mikrobilklassen, der gør elbilen mere tilgængelig end nogensinde.

LÆS OGSÅ: Renault 4 E-Tech prøvekørt.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.