Der er ikke meget bling-bling over BYD Dolphin Surf. Og det er præcis det, der gør den interessant. For selvom prisen starter ved 149.995 kroner, føles den kinesiske mikrobil langt fra som et discountvalg. Tværtimod – det her er en seriøs bud på en elbil til folket.
Den klejne kineser kommer i tre varianter; Active, Boost og Comfort. Og selv i Boost-udgaven, der har dert største batteri, er det Danmarks billigste elbil. Den har nemlig en pris på bare 174.995 – præcis fem tusinde kroner mindre end Citroën ë-C3, der indtil forleden var den hidtil billigste elbil. Det er imponerende.
Mere imponerende er det, at Dolphin Surf, trods prisen, er smækfyldt med udstyr. Selv i den billigste variant er adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, parkeringssensorer, bakkamera og trådløs Apple CarPlay / Android Auto standardudstyr.
Bagagerummet kan håndtere 308 liter. Kabinen er ikke luksuriøs, men velfungerende. BYD Dolphin Surf (foto: iNPUT) Rykker man op i Boost-varianten får man dertil elektrisk justerbare forsæder, regnsensor, sorte 16-tommer letmetalfælge og en ekstra nøgle. Altså ud over kraftigere motor, længere rækkevidde og hurtigere opladning.
Topmodellen, Comfort, der leveres med derudover med LED-forlygter, trådløs opladning af mobiltelefonen og 360 graders kamera. Den fås for 189.995 kroner, og det er den variant, jeg har været ud og køre.
BYD Dolphin Surf Active Boost Comfort Rækkevidde (WLTP) 220 km 322 km 310 km Batterikapacitet 30 kWh 43,2 kWh 43,2 kWh Motor 88 hk 88 hk 156 hk Ladeeffekt (AC/DC) 11 kW / 65 kW 11 kW / 85 kW 11 kW / 85 kW Moment 175 Nm 220 Nm 220 Nm Pris 149.995 kr. 174.995 kr. 189.995 kr.
Lille bil med stort potentiale Dolphin Surf er kun fire meter lang og vender på en femøre, hvilket gør den til et oplagt valg i byen. Men kabinen overrasker med både plads og praktiske løsninger – voksne kan sidde på bagsædet uden at føle sig klemt, og bagagerummet sluger 308 liter. Den føles som en rigtig bil. Ikke bare som en ellert til de helt korte ture.
Helt som man kan forvente fra en bil med dette prisskilt, så er der ikke den mindste følelse af luksus i kabinen. Tværtimod føles den simpel, og der mangler lige den sidste finish. Knapperne er alt andet end rustikke og et gummiunderlag på mobilopladeren ville kunne forhindre, at telefonen skøjter rundt i skarpe sving.
Der er forbavsende god plads på bagsædet. Skærmen kan drejes 90 grader. Fotos: iNPUT Kunstlæder, sort/grå farver og en dominerende midterskærm er gennemgående for alle varianter. Skærmen kan i øvrigt drejes 90 grader; hvorfor det ved jeg ikke, men det er spøjs gimmick.
Bag rattet føles Dolphin Surf hjemmevant i bybilledet. Den er nem at manøvrere, forholdsvis stille i kabinen og byder på en tryg køreoplevelse. På motorvej kommer de begrænsede fysiske mål mere til udtryk, da bilen føles lidt “levende” – det er ikke en bil til lange europæiske roadtrips. Men som pendlerbil eller nummer to i husstanden? Spot on.
BYD Dolphin Surf Boost Citroën ë-C3 You! Hyundai Inster Essential Rækkevidde (WLTP) 322 km 326 km 327 km Batterikapacitet 43,2 kWh 44 kWh 42 kWh Motor 88 hk 113 hk 97 hk Moment 175 Nm 120 Nm 147 Nm Acceleration 0-100 km/t 12,1 sek. 11 sek. 11,7 sek. Ladeeffekt (AC/DC) 11 kW / 85 kW 11 kW / 100 kW 11 kW / 60 kW Ladetid 10-80% (WLTP) 30 min. 30 min. 30 min. Bagagerum 308 / 1.037 l. 310 l. 280 / 1.059 l. Trækkrog Nej Nej Nej Garanti 6 år / 150.000 km 5 år / 150.000 km 5 år / ingen km-begrænsing Pris 174.995 kr. 179.995 kr. 179.995 kr.
Sammenligner man med de øvrige elbiler til under 180.000 kroner, er det på udstyrslisten, at BYD Dolphin Surf virkelig skiller sig ud i forhold til de direkte konkurrenter. Her bliver man som køber virkelig forkælet.
BYD Dolphin Surf leverer imponerende meget bil for pengene. Den er rummelig, veludstyret og ideel til bykørsel – og selv de billigste varianter føles langt fra skrabede. En stærk debut i mikrobilklassen, der gør elbilen mere tilgængelig end nogensinde.