Hyundai lover elbil med 960 kilometers rækkevidde

Hyundai bekræfter at de forventer at sende en elbil med rækkeviddeforlænger på vejene i 2027.

Hyundai vil bygge en elbil, der kører som en elbil – men med en lille benzinmotor i rygsækken til at fjerne al frygt for at løbe tør for batteri. På sin årlige Investor Day i New York bekræftede Hyundai, at de i 2027 går ind på markedet for elbiler med rækkeviddeforlænger; såkaldte EREVs – Extended Range Electric Vehicles.

Det er biler, der grundlæggende er elektriske, men som har en lille benzinmotor med udelukkende ét formål: At lade batteriet op undervejs.

 

Resultatet? Du får lynhurtig acceleration, stilhed og opladning på farten, men med en brændstofmotor i baghånden, hvis du har glemt at sætte stikket i hjemme. Hyundai lover mere end 960 kilometer rækkevidde på en tankning – altså væsentligt længere end de fleste rene elbiler kan klare i dag.

Mindre batteri, samme power

Hyundais plan er at gøre teknologien mere tilgængelig. I stedet for de enorme 80-100 kWh batterier, vi kender fra dagens elbiler, satser de på en pakke på 30-40 kWh, som suppleres af benzinmotoren. På papiret giver det både lavere pris og lavere vægt – uden at gå på kompromis med den elektriske køreoplevelse.

 

Ifølge Hyundai bliver teknologien rullet ud både under Hyundai-navnet og i luksusmærket Genesis. Sidstnævnte begynder desuden at tilbyde hybridbiler allerede i 2026.

En mellemvej i en usikker tid

EREV-teknologien er især populær i Kina, hvor store SUV’er og pickupper ellers kæmper med tunge batterier og kortere rækkevidde ved hårdt brug. Og Hyundai er ikke alene: Amerikanske mærker som Scout og Ram arbejder også på biler, der kombinerer batteri og benzin-generator.

 

For elbilskeptikere kan det være en kærkommen mellemvej: Du får fordelene ved el – lynladning, lav støj og billig drift – men slipper for den nagende bekymring om, hvorvidt nærmeste lynlader nu også virker.

Hyundai har haft enorm succes med sine elbiler, men selv de sydkoreanske ingeniører må erkende, at elbilsalget specielt i USA er bremset op. EREV’en bliver deres bud på en pragmatisk løsning, indtil batteriteknologien for alvor tager det næste spring.

 

Spørgsmålet er så: Vil forbrugerne se EREV’en som det bedste fra to verdener – eller blot som en lappeløsning på vejen mod den fuldelektriske fremtid? Ligesom plugin-hybriderne.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.