TeknologiTophistorie

Kan du huske da iOS7 kom? Om lidt kommer Apple med en grafisk ændring der er lige så stor med iOS 26

Kan du huske da din telefons software pludselig skiftede totalt udseende i 2013? Til september sker det igen med iOS 26

Jeg husker da iOS7 lige var kommet. En af mine gode venner der er grafiker synes det var noget af det mest forfærdelige nogensinde. En anden beskrev, hvordan hun følte hun skulle kaste op igennem øjnene hver gang hun tændte sin telefon. Her, 12 år senere (for det var i 2013), er der kun lidt over en uge til Apple lancerer iOS 26 – og ændrer på udseendet på det styresystem hovedparten af danskerne kigger på hver eneste dag. På WWDC (World Wide Developer Conference) mandag d. 9. vil Apple, hvis alle rygter, blandt andet en video fra Jon Prosser, holder stik – og det gør de som regel så tæt på – lancere en ganske anderledes grafisk brugerflade end det, du måske kigger på lige nu – og altså med det nye navn iOS 26. Præcis som de gjorde tilbage i 2013, dengang til massiv kritik og nærmest panik for nogle brugere.

Et farvel til læder og filt

I årene op til iOS 7 skiftede Apple kurs. Efter Steve Jobs’ død i 2011 og en tumultarisk periode med blandt andet den fejlslagne lancering af Apple Maps, blev softwarechefen Scott Forstall fyret. Ind trådte Jony Ive, den legendariske designer bag blandt andet iPhone og iMac, og han overtog ansvaret for både hardware- og softwaredesign.

 

Det var begyndelsen på en ny æra. Den skeuomorfisme, som havde præget iOS siden begyndelsen – med grafiske elementer som læderteksturer, glaseffekter og papir-lignende foldere – blev pludselig erklæret forældet. Ive ville gøre systemet mere “fladt”, enkelt og moderne.

I dag er det nemt at tage den visuelle stil for givet, men dengang var det et markant og opsigtsvækkende brud med Apples hidtidige udtryk.

 

Modtagelsen: fra forvirring til udvikling

Inden lanceringen af iOS 7 florerede lækkede mockups og rygter om radikale ændringer. Mange brugere frygtede det værste – og da systemet blev præsenteret under WWDC i juni 2013, blev frygten for nogle til virkelighed. iOS 7 bød på neonfarver, tynde skrifttyper, ikoner uden detaljer og en markant anderledes æstetik, som splittede både designere og brugere.

For nogle var det forfriskende og moderne. For andre var det ufærdigt og klinisk. Men i takt med, at Apple over årene finjusterede og blødgjorde designet, faldt det nye look langsomt til ro – og mange af de greb, som iOS 7 introducerede, danner i dag grundlaget for Apples nuværende designfilosofi.

VisionOS og iOS 26: Iteration frem for revolution

I 2025 står Apple igen på tærsklen til en omfattende designændring. Denne gang er visionen dog langt mere balanceret. Ifølge rygterne henter det nye design inspiration fra visionOS, med fokus på lag, dybdeeffekter og bløde glaslignende teksturer.

 

I modsætning til iOS 7, hvor designet blev udviklet til én platform og derefter tilpasset til andre, virker det nye redesign mere strategisk. Ved at tage udgangspunkt i det rummelige og fleksible design i visionOS, og herefter tilpasse det til mindre og mere konkrete skærmformater, som på iPhone og Apple Watch, opnår Apple mulighed for en mere organisk tilgang.

Det er et vigtigt signal – både internt og eksternt. Designet udvikles ikke i et vakuum, men som del af et større økosystem, hvor hvert valg på én platform informerer løsningen på en anden.

Hvorfor det (forhåbentlig) bliver anderledes denne gang

Der er flere grunde til, at iOS 26 og de øvrige redesigns næppe vil skabe samme chokbølger som iOS 7. For det første er brugerne i dag langt mere vant til, at operativsystemer ændrer sig. For det andet har visionOS allerede været i offentlighedens søgelys – de visuelle idéer er ikke ukendte. Og for det tredje har Apples designteam nu haft over et årti til at absorbere læringen fra iOS 7-episoden.

 

Et andet vigtigt element er fraværet af lækager. Hvor iOS 7 blev forudgået af både skitser og intern uro, virker det nye redesign langt mere kontrolleret. Der er ingen forvirrede eksperimenter i omløb, ingen interne oprør, og ingen primitive screenshots, der florerer på nettet. Det kan tyde på en mere enig og fokuseret designorganisation.

Apple står foran sin største designopgave i årevis

Med Jony Ive ude af billedet og et stadig mere fragmenteret produktunivers, står Apple over for sin største visuelle opgave i årevis. At få visionOS’ udtryk til at harmonere med klassiske brugerflader på telefoner, tablets, computere og ure er ikke blot en æstetisk udfordring – det er et strategisk greb.

 

Hvis det lykkes med iOS 26 og de andre nye udgaver af deres styresystemer, kan Apple stå med en langt mere sammenhængende og genkendelig oplevelse på tværs af platforme – en slags visuel lim, der binder økosystemet endnu tættere sammen. Hvis det fejler, risikerer man en ny iOS 7-lignende krise, hvor form går forud for funktion.

Men meget tyder på, at Apple har lært af fortiden. Det flade design var måske nødvendigt i 2013, men i 2025 handler det ikke om at forenkle for forenklingens skyld. Det handler om at skabe dybde, sammenhæng og genkendelighed i en verden, hvor Apple-produkter findes i flere formfaktorer end nogensinde før.

 

Vi bliver klogere mandag d. 9 juni, hvor Apple slår dørene op i Cupertino til årets WWDC – og altså en hel række nye styresystemer, deriblandt iOS 26.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.