ElbilerTophistorie

Kia PV5 udfordrer ID. Buzz Cargo med længere rækkevidde og lavere pris

Kia PV5 Cargo presser ID. Buzz i defensiven: Længere rækkevidde, lavere pris og masser af udstyr gør den koreanske el-varebil til et seriøst alternativ for det danske erhvervsliv.

Volkswagens elektriske darling, ID. Buzz Cargo, har indtil nu kunnet nyde rampelyset som den charmerende retro-varebil med grøn samvittighed. Men nu får den seriøs konkurrence. Kia PV5 Cargo er på vej til Danmark, og den koreanske opkomling ser ud til at give Buzz kamp på både pris, rækkevidde og praktisk anvendelighed.

Kia PV5 Cargo er første model i mærkets nye elektriske varevognsprogram – Platform Beyond Vehicle (PBV) – og lanceres herhjemme i november. Hvor ID. Buzz Cargo lægger vægt på design og image, satser Kia på funktionalitet, fleksibilitet og skarpe specifikationer.

 

Med en startpris på 230.000 kroner ekskl. moms ligger PV5 markant under den billigste ID. Buzz Cargo, som koster fra 299.995 kroner ekskl. moms. Og det til trods for, at Kias el-varebil på flere punkter overgår Volkswagens bud.

Rækkevidde og ladehastighed: Kia i front

Kia PV5 tilbydes med to batterier:

 

  • 51,5 kWh (Standard Range) – op til 297 km rækkevidde
  • 71,2 kWh (Long Range) – op til 416 km rækkevidde

Til sammenligning kører den billigste ID. Buzz Cargo med 59 kWh netto og en rækkevidde på 327 km, mens topmodellen med 79 kWh netto leverer op til 449 km. Kia rammer altså tæt på Volkswagens topmodel, men til en lavere pris.

På opladning er de også tæt:

Relaterede artikler
  • PV5 understøtter 150 kW DC og 11 kW AC
  • ID. Buzz klarer op til 185 kW DC og 11 kW AC

Det betyder, at PV5 lader 10-80 procent på under 30 minutter – kun få minutter langsommere end Buzz, der klarer det på 24-26 minutter.

 

Træk og nyttelast – VW trækker fra

Når det kommer til trækevne, trækker ID. Buzz Cargo dog fra. Her tilbyder VW op til 1.800 kg med bremser i 4Motion-udgaven, mens PV5 må nøjes med 750 kg, uanset variant.

Til gengæld tilbyder PV5 en varerumsvolumen på 4,42 m³, hvilket overgår ID. Buzz Cargo på 3,9 m³. Nyttelasten i Kia ligger på op til 790 kilo, mens VW’s data her topper på 730 kilo.

Udstyrsniveau: Kia går all in

Standardudstyret i PV5 Cargo er overraskende højt, især i prisklassen:

 

  • 12,9-tommer touchskærm med navigation og Kia Connect
  • Varmepumpe og kabineforvarmning
  • 230V udtag og Vehicle-to-Load (V2L)
  • Trådløs Apple CarPlay og Android Auto
  • Avancerede sikkerhedssystemer og adaptiv fartpilot

I topvarianten Work Pro får du derudover 360-graders kamera, blindvinkelkamera og elektrisk foldbare spejle. På den baggrund risikerer VW’s mere nøgne indstigningsmodel at blegne i sammenligning.

Kia PV5Standard RangeLong Range
Rækkevidde (WLTP)297 km416 km
Batterikapacitet51,5 kWh71,2 kWh
Motor121 hk163 hk
Moment250 Nm250 Nm
0-100 km/t16,3 sek12,5 sek.
Ladeeffekt (AC/DC)11 kW / 150 kW11 kW / 150 kW
Nyttelast790 kg690 kg
Trækevne750 kg750 kg
Pris for udstyrsvariant Work230.000 kr. (ex moms)250.000 kr. (ex moms)
Pris for udstyrsvariant Work Pro240.000 kr. (ex moms)260.000 kr. (ex moms)

For dem, der vælger bil med hjertet, vil ID. Buzz Cargo stadig være svær at slå. Den har ikonisk design, stærkt brand og mulighed for firehjulstræk og høj trækevne. Men for virksomheder, der tænker praktisk og økonomisk, er Kia PV5 et interessant alternativ.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.