Elon Musk afviser, at hans politiske udmeldinger og optrædener har haft negativ indflydelse på Teslas salgstal. Ifølge topchefen er forbrugerne ligeglade med, hvad han mener politisk – men virkeligheden tegner et mere broget billede.
Efter et første kvartal, hvor Teslas globale leverancer faldt med 13 procent, samtidig med at elbilsalget generelt steg i både USA, Europa og Kina, har der været spekulationer om, hvad der ligger bag tilbagegangen. Flere peger på, at Musks nære forhold til Donald Trump og hans kontroversielle optrædener kan have skadet mærkets image – især i Europa.
Men Musk selv fejer kritikken af banen. “Når du køber et produkt, hvor meget betyder det så for dig, hvad direktøren mener politisk – eller ved du overhovedet, hvad det er?” sagde han i et interview med CNBC.
Ifølge ham handler det svage første kvartal om fabriksomlægninger i forbindelse med en opdateret udgave af Model Y, og han ser allerede tegn på en “stor genopblussen i efterspørgslen”.
De ord står dog i skarp kontrast til de seneste salgstal. I april, den første måned i andet kvartal, faldt Teslas salg markant i flere europæiske lande – helt op til 80 procent i enkelte markeder – og i Kina dykkede salget med 9 procent, mens det samlede elbilmarked voksede med 38 procent.
I et forsøg på at vende udviklingen har Tesla blandt andet lanceret en billigere Model Y og planlægger en midlertidig produktionspause i Austin, Texas. Tiltagene skal stimulere efterspørgslen – men signalerer også, at salget stadig er under pres.
Om Elon Musk får ret i, at forbrugerne ser bort fra hans politiske engagement, vil de samlede salgstal for andet kvartal være med til at afsløre. Indtil videre peger tallene dog på, at virkeligheden er mere kompleks, end Tesla-chefen vil være ved.