×
ElbilerTophistorie

Pas på farlig overlast af elbilen

Du kan læsse bare 138 kilo bagage i en Tesla Model 3, hvis du kører på påskeferie med tre passagerer. Se tal for de 20 mest populære elbiler.

Bagagerumsvolumen er ikke alt. Mindst lige så vigtig er nyttelasten – og mange populære elbiler har det stramt på det punkt. Med fire personer ombord, er der nogle gange meget lille margin til bagage. Overlast er ikke alene farlig, men kan også give bøder, så tjek din bil, inden du kører familien på påskeferie.

Vi har lavet en oversigt over, hvad du må læsse i bagagerummet på de 20 elbiler, der blev solgt flest af herhjemme sidste år. Fem af bilerne har mindre end 500 kilo at gøre godt med, inden passagerer, bagage og indkøb skal ombord.

For eksempel har Tesla Model 3 Long Range en såkaldt nyttelast på bare 388 kilo. Det er det antal kilo, som du (føreren), dine passagerer og jeres bagage må veje. Tilsammen. Med to voksne personer ombord, der hver vejer 75 kilo, er nyttelasten skrumpet ind til bare 238 kilo. Og er der også to børn i bilen, kan du trække 2 x 50 kilo mere fra. 138 kilo kan man hurtigt få læsset i en bil.

En anden populær Tesla, nemlig Model Y, har et kolossalt bagagerum på 854 liter, men en nyttelast på bare 539 kilo. Man skal altså være opmærksom på, hvad man fylder i det store bagagerum, hvis man ikke vil køre med overlast.

Risikerer en bøde

Den samlede vægt i bilen må aldrig overstige bilens ‘totalvægt’. Altså køreklar vægt plus nyttelast. Så kører man med overlast. Model 3 har eksempelvis en totalvægt på 2.232 kilo, mens bilen i sig selv vejer 1.919 kilo (køreklar vægt). Det giver en nyttelast på 313 kilo. Hertil lægges 75 kilo, så den samlede nyttelast bliver på 388 kilo. De 75 kilo er vægten af en gennemsnitsfører, der også er indregnet i tallet for køreklar vægt.

Hvis man kører med overlast, risikerer man en bøde. Desuden forlænger overlast bilens bremselængde, ligesom det forringer bilens køreegenskaber.

Herunder en liste over nyttelasten på de 20 mest solgte elbiler herhjemme sidste år. Husk, der er stor forskel på tallene, selv indenfor de enkelte modeller. Tallene i tabellen her er altså et udtryk for data på konkrete biler, redaktionen har valgt, og ikke nødvendigvis din bil.

ModelTotalvægtKøreklar vægtNyttelastNyttelast m. 2 voksneNyttelast m. 2 voksne + 2 børn
Skoda Enyaq iV 802.6162.090601451351
Volkswagen ID.4 Pro2.6602.123612462362
Tesla Model Y2.4561.992539389289
Volkswagen ID.5 Pro2.6502.117608458358
Audi Q4 e-tron 402.6402.125590440340
Polestar 2 LR SMi.o.i.o.i.o.i.o.i.o.
Cupra 170 – 772.3001.950425275175
Ford Mustang Mach-e ER RWD2.6052.160520370270
BMW iX32.7252.255545395295
Volvo XC40 SM ER2.5202.075520370270
Kia EV6 LR 2WD2.4251.985515365265
Hyundai Kona 64kWh2.1701.760485335235
Mercedes EQA 250+2.4702.040505355255
Kia Niro2.2001.757518368268
Tesla Model 3 LR2.2321.919388238138
Volkswagen ID.3 Pro2.2701.815530380280
Hyundai Ioniq 5 LR 2WD2.4502.010515365265
Mercedes EQB 250+2.5202.115480330230
Peugeot 2081.9101.530455305205
Audi Q8 e-tron 50 Quattro3.1702.610635485385

Vil du kende det nøjagtige tal for din bil, må du den tur forbi Motorstyrelsen.

Sådan beregnes nyttelasten

Nyttelasten varierer fra bil til bil afhængig af motorstørrelse, gearkassetype og endda udstyrsniveauet. For at beregne din egen nyttelast skal du bruge information om din bils totalvægt og din bils køreklar vægt.

Nyttelast = (Totalvægt – køreklar vægt) + 75 kilo (fører).

Du finder information om din egen bils totalvægt og køreklare vægt på Motorregistret. Her er et direkte link.

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.