ElbilerTophistorie

Tesla tester robotaxier uden sikkerhedschauffører i Austin

Tesla har startet test på deres Robotaxi i al stilhed - tjenesten ventes lanceret allerede 12. juni.

Tesla har i al stilhed startet test af sin længe ventede robotaxi-tjeneste i Austin, Texas – og denne gang uden en person bag rattet. Det bekræfter Elon Musk på det sociale medie X, hvor han skriver, at testkørsler med selvkørende Model Y har fundet sted på offentlige veje i Austin “de seneste dage”, og at det er sket “uden hændelser”. Det skal dog siges, at det ikke er den “rigtige” Robotaxi – kaldet Cybercab – som Musk annoncerede i oktober sidste år, der bliver testet, men i stedet en flåde af Model Y’er.

Ifølge Musk er testkørslerne faktisk begyndt en måned tidligere end planlagt, selv om Tesla allerede har meldt ud, at selve tjenesten skal lanceres til betalende kunder i juni. Flere medier – herunder Bloomberg – har tidligere angivet 12. juni som den foreløbige lanceringsdato, men denne dato er ikke officielt bekræftet og kan ændre sig. Tesla – og Elon Musk – er kendt for at have meget optimistiske tidshorisonter.

 

Det er første gang, at Tesla tester sine biler uden en sikkerhedschauffør i førersædet, og det sker i skarp kontrast til konkurrenten Waymo, der brugte op mod et år på at teste sin tilsvarende teknologi – først med og derefter uden sikkerhedschauffør – inden tjenesten blev åbnet for offentligheden.

Tesla forventes at starte i det små med en flåde på 10 til 20 Model Y-biler, og ifølge Musk vil Tesla næste måned også gennemføre den første såkaldte “self-delivery”, hvor en bil kører selv fra fabrikken til den nye ejer uden menneskelig føring.

 

Robotaxi styret af mennesker

Selvom de selvkørende biler ifølge Musk kører uden hændelser, lægger flere rapporter op til, at Tesla vil gøre brug af “tung teleoperation” – altså fjernstyring – som en slags sikkerhedsnet. Hver robotaxi kan potentielt være tilknyttet en teleoperatør, der kan overtage kontrollen, hvis systemet ikke klarer en situation på egen hånd. Det er dog endnu uklart, hvor stor en rolle fjernstyringen vil spille, da hverken Musk eller Tesla har specificeret detaljerne.

Manglende information vækker kritik

Tesla har ifølge flere rapporter undladt at orientere lokale myndigheder om centrale dele af den planlagte udrulning af robotaxi. Det har vakt bekymring hos både eksperter og branchefolk, der påpeger, at et par dages test uden hændelser ikke er tilstrækkeligt til at validere sikkerheden i en selvkørende tjeneste. Til sammenligning kræver myndigheder og konkurrenter typisk måneder med omfattende datagrundlag og tusindvis af kilometers kørsel, før der gives grønt lys.

Høj risiko – og høj usikkerhed

Selv om Tesla fremhæver, at projektet skrider frem “før tid”, rejser det spørgsmål, om virksomheden i virkeligheden har fravalgt den længere testperiode uden chauffør – og dermed også fravalgt det ekstra lag af sikkerhed, som længere tests normalt giver.

 

Flere iagttagere spekulerer nu i, om den forestående lancering enten bliver ekstremt begrænset til en lille, geo-afgrænset zone uden motorveje og høje hastigheder – eller om Tesla risikerer at skabe et problemfyldt forløb med potentielt fatale uheld, hvor teknologien ikke er moden nok til reelt at være selvkørende.

Indtil videre har Tesla ikke udsendt officiel information om geografisk afgrænsning, konkrete sikkerhedsforanstaltninger eller graden af fjernstyring, men virksomhedens robotaxi-eventyr i Austin bliver fulgt med både stor interesse og stor skepsis.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.