Trustpilot er et af Danmarks største sites, der lader brugerne skrive anmeldelser af alskens virksomheder – og selvfølgelig er der en tendens til, at brugere der føler sig uretfærdigt behandlet af virksomheder vil skrive anmeldelser på sitet. Det er også sket for de for tiden temmeligt upopulære Totalkredit, der lige nu nok nærmest er bundskraber i Danmark med en score på 0,1 og over 99% negative anmeldelser.
Som vi beskrev i lørdags har Trustpilot lagt en besked på tjenesten, hvor gjorde klart, at det kun var kunder “som har en konkret købsoplevelse”, der var velkomne til at skrive en anmeldelse – hvilket kunne tolkes sådan, at eksisterende kunder ikke skulle skrive en anmeldelse.
Vi spurgte Trustpilot om formuleringen, og svaret fra Mathilde Lykke Bülow, kommunikationschef i Trustpilot, lød således: “Hele pointen med standardmeddelelsen er at sikre, at anmeldelserne lever op til vores retningslinjer, og tager udgangspunkt i faktiske brugeroplevelser med faktiske virksomheder eller services. Det er alt sammen samlet i vores retningslinjer, som der også henvises til i meddelelsen. Vi arbejder hele tiden med, hvordan vi kan forbedre vores platform, og vi ser også på, om det kan gøres endnu tydeligere.”
Efterfølgende har Trustpilot ændret ordlyden på beskeden, så den nu slutter af med denne sætning: “Har du haft en konkret købsoplevelse, eller er du kunde hos Totalkredit, er du naturligvis velkommen til at skrive din anmeldelse her.”