Siden 1984 har Volkswagen-fabrikken i Pamplona, Spanien, produceret den populære Polo. Men det slutter snart. Den populære lille bil må vige produktionspladsen for små, billige elbiler, skriver Electrek. Fra 2026 vil VW bygge to små elbiler på fabrikken, heriblandt den længe ventede Volkswagen ID.2.
Netop Polo’en er har været en form for inspiration for ID.2. Den blev præsenteret med lovning om, at den vil blive “rummelig som en Golf, pris som en Polo”.
Volkswagen ID.2, der blev præsenteret som konceptbilen ID. 2all sidste år, er længe ventet, idet den bliver Volkswagenkoncernens første “billige” elbil. Målet er, at den skal sælges for en pris på 25.000 euro, svarende til 190.000 kroner.
Den bygges på en modificeret udgave af VW-gruppens MEB-platform og den kommer til at ligge til grund for mindst to yderligere små, billige elbiler. Nemlig Skoda Epiq og Seat Urban Rebel, der ligesom ID.2 begge vil blive endelig præsenteret i 2025.
Trekløveret skal tage kampen op mod andre 25.000 euros elbiler som eksempelvis Renault 5 E-Tech, Citroën ë-C3 og Fiat Grande Panda. De to førstnævnte kommer allerede i år – ëC3 er dog allerede stærkt forsinket.
Volkswagen stopper dog ikke helt med at producere Polo. Produktionen vil bare blive flyttet til Sydafrika. Fabrikken i Spanien vil også fortsat producere T-Cross og Taigo modellerne.
Volkswagen Polo er en af europas bedst sælgende biler. Alene i år er der blevet solgt mere end 90.000 eksemplarer af bilen rundt om i verden. Der er blevet produceret mere end 8,4 millioner eksemplarer af bilen gennem de seneste 40 år.
Læs også: Volkswagen ID.2 spottet på Nürbugring.