ElbilerTophistorie

Tesla i frit fald i Sverige: Salget styrtdykker med 80 procent

En konflikt med fagforbund og Elon Musks politiske ageren menes at være grunden til et nærmest brutalt fald for Tesla i Sverige

Det er ikke kun i Danmark, Tesla har brutal nedgang i salget. I Sverige viser nye tal for april, at bilproducenten blot leverede 203 biler i hele måneden – et fald på hele 80 procent sammenlignet med samme måned sidste år.

Faldet kommer i kølvandet på en længere periode med modvind for mærket i Sverige. I 2024 havde Tesla faktisk sit bedste år til dato i landet med et gennemsnit på 1.825 biler leveret per måned. Det skete på trods af en ophedet konflikt med et lokalt fagforbund og opfordringer til boykot fra fagbevægelsen.

 

I 2025 ser situationen langt værre ud. Boykotten er nu eskaleret yderligere, og samtidig har Teslas CEO Elon Musk skabt international debat med sine offentlige udtalelser og politiske engagement – noget der tilsyneladende også påvirker det svenske marked markant. I går kunne vi fortælle, at det også påvirker opfattelsen af Tesla på hjemmebanen i USA.

Gennemsnitligt er der i årets første fire måneder kun blevet leveret 533 biler om måneden i Sverige. Det er et fald på 71 procent i forhold til året før – og en udvikling, som kan få alvorlige konsekvenser for Teslas tilstedeværelse i landet.

 

Inventar fylder op – og nye modeller gør ingen forskel

Tesla har stadig store lagre af den tidligere version af Model Y stående i svenske lagre, på trods af at produktionen blev stoppet for over to måneder siden. Samtidig har salget af den nye Model Y AWD ikke formået at løfte efterspørgslen, selv om bilen er klar til levering inden for få dage.

Den eneste umiddelbare mulighed for et løft i salget er den nye Model Y med baghjulstræk, der forventes lanceret næste måned. Men baghjulstrukne biler er ikke specielt populære på det svenske marked, hvor firehjulstræk er klart foretrukket, især på grund af vejrlig og terræn.

Usikker fremtid for Tesla i Europa

Den markante nedgang i Sverige føjer sig til en bredere tendens, hvor Tesla har mistet momentum på flere europæiske markeder. Hvis ikke salget retter sig i løbet af de kommende måneder – særligt i tredje kvartal, hvor hele modelprogrammet forventes at være stabilt tilgængeligt – kan Tesla risikere at miste sin position som en førende spiller i Europa og ende som en mindre nicheproducent.

 

Virksomheden har forsøgt at dæmpe krisen med lavere renter og hurtigere leveringstider, men foreløbig er det ikke nok til at modvirke det drastiske fald i efterspørgslen.

Q2 kan muligvis dæmpes en smule af salget af den nye Model Y RWD, men det er tredje kvartal, der bliver den ultimative stresstest. Hvis ikke tallene vender her, kan Tesla være tæt på at tabe det europæiske marked – bare to år efter, at mærket så ud til at dominere det.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.