Det danske bilmarked er midt i en elektrisk revolution. Men regningen ser i stigende grad ud til at lande hos dem, der har mindst at gøre godt med.
Nye tal fra AutoUncle viser, at udbuddet af brugte biler til under 150.000 kroner er mere end halveret på bare fem år. Resultatet er, at det bliver stadig sværere at finde en bil, som almindelige danskere har råd til.
Udviklingen skyldes ikke, at danskerne pludselig er holdt op med at købe billige biler. Problemet er, at der næsten ikke længere bliver solgt nye billige benzin- og dieselbiler, som senere kan finde vej til brugtmarkedet.
“Det er især de prisvenlige biler, der er ved at forsvinde fra markedet,” siger AutoUncles markedsanalytiker Mads Nørgaard.
Klassiske folkebiler som Volkswagen Polo, Peugeot 208, Volkswagen up!, Ford Fiesta og Toyota Aygo har i årevis været indgangen til bilmarkedet for unge, familier og pensionister. Men i takt med at elbilerne har overtaget nybilsalget, bliver den type biler stadig sjældnere.
Hvor biler under 150.000 kroner tidligere udgjorde næsten halvdelen af brugtvognshandlen, står de nu kun for omkring hver fjerde handel.
Paradokset er, at den grønne omstilling gør det billigere at være bilejer for mange danskere, men samtidig hæver den adgangsbilletten til bilmarkedet for dem med de mindste budgetter.
For mens nye elbiler bliver billigere år for år, ligger de stadig uden for rækkevidde for mange danskere. Og når de billige benzinbiler forsvinder fra brugtmarkedet, efterlades færre alternativer.
Det betyder, at kampen om de få billige brugtbiler kan blive hårdere i de kommende år – og at bilkøbere med færrest penge får stadig sværere ved at finde en bil, de har råd til.












