×
Wearables

Apple Watch Series 3

Apple Watch Series 3 er en lille opgradering i Danmark og vi mangler nogle af de vigtigste forbedringer. Ikke desto mindre er det et godt smartwatch

Apple er klar med 3. generation af deres smartwatch; Apple Watch Series 3. Det er stadig et af de bedste smartwatches på markedet, men har du allerede 2’eren behøver du ikke opgradere – i hvert fald ikke før 4G versionen finder vej til Danmark.

Det skulle være så godt…

Da Tim Cook & Co på scenen i Cuptertino d. 12 september fortalte om det nye Apple Watch Series 3 var der især én feature, han slog på: Det har fået LTE (4G)! Og ja, det er da også noget nær den fedeste funktion i et smartwatch at det kan bruges uafhængigt af telefonen. På den måde kan man tage det med på løbeturen uden at have telefonen med og stadig svare på de vigtigste opkald. Eller man kan lytte til musik på løbeturen uden at skulle bøvle med at overføre numrene fra telefonen – man kan jo bare streame dem (Godt nok ikke i første omgang, men det kommer ganske snart har Apple lovet.) Der er nærmest pludselig uendelige muligheder for et smartwatch, der er uafhængigt på 4G netværket. Men ak, sådan skulle det ikke være i Danmark, for her har endnu ingen operatører fået smølet sig sammen til at lancere eSim som en mulighed, og det kræver ure som Samsungs Gear serie – og nu altså også Apple Watch Series 3 for at kunne komme på 4G netværket. (Vi har dog stadig håb om, at det sker inden for en overskuelig fremtid.)

Nå, men hva så?

Når vi nu ikke får den mest eftertragtede feature på det nye ur må vi jo i stedet kigge på, hvad den version vi får til Danmark (og den, vi har fået til test) kan levere. Og så er der pludselig ikke tale om den helt store opgradering. Den største forbedring i den danske version uden 4G er på hastighed – her har Apple Watch Series 3 fået en ny dualcore processor, der ræser derudaf. De få hastighedsproblemer der var tilbage på det gamle Series 2 (Som i øvrigt var ganske hurtigt), er nu helt og aldeles væk, og alt går enormt hurtigt.

Gode forbindelser

En anden forbedring der er til at føle er forbindelsen. Den nye W3 chip der leverer wifi signalet er god – meget god. Kombinationen af den hurtigere processor og W3 betyder eksempelvis, at den lille forsinkelse der var fra man sagde ”Tænd lyset i køkkenet” til sine Hue lamper nu er helt forsvundet. Apple forespørgsler til Siri over wifi er ekstremt hurtige og nærmest umiddelbare. Men her kommer vi så pludselig til en anden problematik for den danske udgave af Apple Watch Series 3; Apple var ved lanceringen meget glade for at fortælle, at Siri i den nyeste udgave kunne tale højt. Men det viser sig så nu, at det ikke er tilfældet i Danmark. Det er kun i 16 udvalgte lande, at Siri nu svarer igen fra håndleddet, men altså ikke i Danmark. Det er mildt sagt skuffende, og Apple vil (naturligvis) ikke fortælle os, hvornår vi kan forvente, at uret kan tale på vores breddegrader.

Intet net, intet svar

Siri, som får en mere og mere fremtrædende rolle i Apples økosystem, er ifølge Apple selv blevet meget klogere i den nye iOS11 og dermed også Watch OS4. Ikke desto mindre har hun stadig nogenlunde de samme problemer som altid; hvis du ikke er online kan hun ikke engang fortælle dig højt, hvad klokken er. Et ur kan ikke fortælle, hvad klokken er fordi det ikke er online? Det giver ikke voldsomt meget mening. Da en del af denne test er foregået meget langt ude på landet og dermed uden for dækning, viste begrænsningerne i denne henseende sig hurtigt, men det skal naturligvis siges, at det i Danmark kun meget sjældent vil være en problematik. Ikke desto mindre ville det være smart, om den mest basale funktionalitet kunne håndteres lokalt i stedet for at skulle fræses forbi skyen.

Batterilevetid på 24 timer

Ligesom forgængeren leverer Apple Watch Series 3 ca. en dags batteri hvis du ikke bruger gps funktionen men til gengæld kigger på uret regelmæssigt. Det er mindre end de fleste andre smartwatches på markedet, hvor de bedste nu leverer helt op til 3 dages brug. Vi havde egentlig håbet, at W3 chippen ville have haft reel betydning for uret, men det er altså ikke tilfældet.

Musik – nu kun lokalt

En ændring der undrer os meget i den nye version af WatchOS som Series 3 er født med, er at det ikke længere er muligt at se og kontrollere musik fra musikbiblioteket på den forbundne iPhone. Man kan altså i musikappen kun afspille de ting, der er synkroniseret til uret, hvilket er et lidt underligt valg. Man kan dog stadig kontrollere musikafspilning via uret – og afspiller man musik fra telefonen er uret automatisk indstillet til at vise kontrolelementerne på forsiden når man løfter det.

Skal du købe…?

Det korte svar er: Ikke hvis du allerede har et Apple Watch. Især ikke, hvis du har et Series 2. Der er et par småforbedringer på hastigheden, og det er da rart at der nu er højdemåler så du kan få at vide hvor mange trapper du er løbet op ad i dag – men det er altså langt fra nok til, at du skal ræse ud og opgradere. Vi venter i hvert fald på 4G udgaven. Og vi håber også stadig på et rundt ur fra Apple.

Apple Watch Series 3

2.799 kr.

Der er et par småforbedringer på hastigheden, og det er da rart at der nu er højdemåler så du kan få at vide hvor mange trapper du er løbet op ad i dag – men det er altså langt fra nok til, at du skal ræse ud og opgradere. Vi venter i hvert fald på 4G-udgaven.