Gadgets

Apples absurde blik for detaljer …

Apple har stadig et nærmest analt fokus på detaljer. Det viser deres seneste reklame, hvor der spejles budskaber i øjet på en kolibri …

Det er en kendt sag, at salige Steve Jobs gik op i detaljer i nærmest manisk grad og at det smittede til alle Apples produkter. Og selv om det er snart ni år siden at Jobs forlod både Apple og denne verden, har firmaet ikke glemt detaljerne. Det er den seneste reklame for iPad Pro’ens Magic Keyboard et ualmindelig godt eksempel på.

Blink og du overser det, men sættes videoen på pause på det rigtige tidspunkt, kan man se det tidspunkt, hvor Steve Jobs introducerede den første iPhone reflekteret i øjet på en kolibri. Senere i reklamen ses kolibrien i øvrigt selv reflekteret i glasset, der omgiver kameraet på iPad Pro’en.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vi har snydt og snuppet et skærmbillede, som du kan se øverst i artiklen, hvis du ikke gider kæmpe dig gennem reklamen. Men har du mod på det, så sæt videoen på pause, når den rammer 6 sekunder. Her er den:

Tidspunktet der ses – 9:41 – bruges på alle Apples marketingsmaterialer og svarer til det eksakte tidspunkt på dagen, hvor Steve Jobs begyndte introduktionen af iPhone under præsentationen af telefonen tilbage i januar 2007.

Keynotes efter samme skabelon

Ifølge den tidligere topchef, Scott Forstall, er alle Apples præstationer i øvrigt også skåret efter det samme blik for detaljen:

”Vi designer vores keynotes, så den store afsløring af produktet sker omkring 40 minutter inde i præsentationen. Når det store billede af produktet vises på skærmen, ønsker vi, at viste tid skal være tæt på den faktiske tid på publikums ure,” fortalte Forstall tilbage i 2010. Hvem sagde flueknepperi?

Her er et par andre eksempler på Apples absurde fokus på detaljer:

Artiklen fortsætter efter annoncen
  • Designeren Alan Dye, der i en periode var ansat hos Apple, fortalte i 2010, at designafdelingen blev sat til at male hjørnerne på hver eneste iPhone-æske med sort farve, så æskerne så nye og ens ud, inden de blev sendt ud til butikkerne.
  • Fortovet uden for Apples flagskibsbutik i San Francisco blev hevet op og lagt om, så mellemrummene mellem fliserne passede perfekt med bygningens linjer.
  •  Apple gjorde store anstrengelser for at skjule skruerne i en midlertidig trævæg, der blev sat om omkring Apple Store i Oregon, USA, mens butikken blev ombygget. Formål? En ”perfekt glat væg” (se tweet nedenfor).
detaljer

Djævlen ligger i detaljen, som man siger …

Back to top button