fbpx

 

 

 

 

Elbiler

Batteri-trailer skal øge elbilens rækkevidde

Fransk firma vil kurere rækkeviddeangsten ved at udruste elbilerne med batteri-trailere.

Mange af de elbiler, der kommer på markedet i løbet af 2020, er små, relativt billige og by-venlige elbiler med pauver rækkevidde, der ikke egner sig til langture. Men der er hjælp at hente, hvis batteriet er for småt til sommerferien i Sydeuropa. Franske EP Tender mener nemlig at have løst problemet ved hjælp af en batteri-trailer.

batteri-trailer
Udvid Renault Zoes rækkevidde med en fransk trailer.

Eksempelvis kan man mere end fordoble rækkevidden på Renault Zoe med en batteri-trailer på 60kWh. Trailerne skal, efter planen, placeres strategiske steder langs europas motorveje, hvor de kan lejes frem til næste udlejeplads, hvor traileren enten kan skiftes eller afleveres. Prisen for at leje traileren bliver på op til 34 euro – 255 kroner – fortæller EP Tender.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En stor udfordring er, at kun ganske få elbiler er godkendt til træk, men EP Tender er overbevist om, at det vil ændre sig fra 2022. Indtil da kan man få monteret krog og tilslutning for 600 euro. Selskabet fortæller desuden, at både Renault og PSA Group (Citroën/Peugeot) overvejer at gøre træk og tilslutning til standardudstyr i fremtiden.

Renault var blandt de første til at forsøge at løse rækkeviddeangsten; igennem et samarbejde med Better Place byggede de biler og ladestationer, hvor hele batteriet kunne udskiftes af en robot på cirka fem minutter. Better Place lukkede dog ned i 2013, men batteriskiftestationerne kan stadig findes enkelte steder  – også herhjemme.

batteri-trailer

Batteri-traileren designes, så aerodynamikken er optimal. Trailerne er også udstyret med et sæt ekstra små hjul, der kommer frem, når der skal bakkes for at gøre det nemmere. De nuværende prototyper er udrustet med 36,5kWh batteripakker, men firmaet sigter efter en 60kWh udgave om fem år.

I stedet for at leje skal man også kunne købe sig en batteri-trailer. Prisen forventes at blive på omkring 75.000 kroner – og en bonus er, at traileren vil kunne tilsluttes netværket, så den gemme billig strøm og levere tilbage til netværket, når prisen på el er høj. 

Hvordan EP Tender har løst problemet med at oplade en kørende elbil, melder historien intet om, men franskmændene siger, at det er løst.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Back to top button