Elbiler

Batteri-trailer skal øge elbilens rækkevidde

Fransk firma vil kurere rækkeviddeangsten ved at udruste elbilerne med batteri-trailere.

Mange af de elbiler, der kommer på markedet i løbet af 2020, er små, relativt billige og by-venlige elbiler med pauver rækkevidde, der ikke egner sig til langture. Men der er hjælp at hente, hvis batteriet er for småt til sommerferien i Sydeuropa. Franske EP Tender mener nemlig at have løst problemet ved hjælp af en batteri-trailer.

batteri-trailer
Udvid Renault Zoes rækkevidde med en fransk trailer.

Eksempelvis kan man mere end fordoble rækkevidden på Renault Zoe med en batteri-trailer på 60kWh. Trailerne skal, efter planen, placeres strategiske steder langs europas motorveje, hvor de kan lejes frem til næste udlejeplads, hvor traileren enten kan skiftes eller afleveres. Prisen for at leje traileren bliver på op til 34 euro – 255 kroner – fortæller EP Tender.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En stor udfordring er, at kun ganske få elbiler er godkendt til træk, men EP Tender er overbevist om, at det vil ændre sig fra 2022. Indtil da kan man få monteret krog og tilslutning for 600 euro. Selskabet fortæller desuden, at både Renault og PSA Group (Citroën/Peugeot) overvejer at gøre træk og tilslutning til standardudstyr i fremtiden.

Renault var blandt de første til at forsøge at løse rækkeviddeangsten; igennem et samarbejde med Better Place byggede de biler og ladestationer, hvor hele batteriet kunne udskiftes af en robot på cirka fem minutter. Better Place lukkede dog ned i 2013, men batteriskiftestationerne kan stadig findes enkelte steder  – også herhjemme.

batteri-trailer

Batteri-traileren designes, så aerodynamikken er optimal. Trailerne er også udstyret med et sæt ekstra små hjul, der kommer frem, når der skal bakkes for at gøre det nemmere. De nuværende prototyper er udrustet med 36,5kWh batteripakker, men firmaet sigter efter en 60kWh udgave om fem år.

I stedet for at leje skal man også kunne købe sig en batteri-trailer. Prisen forventes at blive på omkring 75.000 kroner – og en bonus er, at traileren vil kunne tilsluttes netværket, så den gemme billig strøm og levere tilbage til netværket, når prisen på el er høj. 

Hvordan EP Tender har løst problemet med at oplade en kørende elbil, melder historien intet om, men franskmændene siger, at det er løst.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close

Adblocker

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi rasende afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.