Dacia er klar til at udfordre hele bilbranchens “større, tungere, dyrere”-tendens. Med det nye koncept Dacia Hipster vil mærket genopfinde folkebilen – denne gang som en ultralet og ultrabillig elbil, skabt til hverdagen og ikke til luksus.
Den blot tre meter lange Dacia Hipster Concept er mærkets bud på en elbil, der skærer alt overflødigt fra og fokuserer på det, man faktisk har brug for. Fire sæder, et bagagerum på op til 500 liter og en pris, der – hvis Dacia følger sin egen tradition – kan gøre elbilen tilgængelig for helt almindelige familier.
“Det her er det mest Dacia-agtige projekt, jeg nogensinde har arbejdet på,” siger Romain Gauvin, chef for Dacias avancerede design. “Hipster har samme betydning for sin tid, som Logan havde for 20 år siden. Vi opfinder noget, der ikke findes i dag.”
Lettere end Spring – og med halvt klimaaftryk Dacia har allerede elbilen Spring på markedet– dog ikke længere i Danmark. Men Dacia Hipster vejer 20 procent mindre end Dacia Spring og er designet ud fra princippet om, at mindre vægt betyder mindre materialeforbrug, lavere energi i produktionen og mindre strømforbrug på vejen. Dacia lover, at den samlede CO2-belastning skal halveres i forhold til nutidens bedste elbiler.
Rækkevidden er ikke rekordhøj – men til gengæld realistisk. Ifølge Dacia dækker den behovet for en gennemsnitsbilist, som typisk kører under 40 kilometer om dagen, og bilen skal kun oplades to gange om ugen. Det er hverdagsmobilitet i sin reneste form.
Designet med snusfornuft og charme Dacia Hipster Concept ligner ikke noget andet på markedet. Den er kantet, robust og næsten firkantet som en kasse på fire hjul – men det er netop pointen. Ingen unødvendige overflader, ingen pynt, og endda remme i stedet for dørhåndtag. Baglygterne sidder bag bagruden for at spare materialer, og bilen fås kun i én karrosserifarve.
“Hipster har alt, hvad man behøver i en hverdagsbil – og intet, man ikke gør,” forklarer produktchef Stéphanie Chiron.
En smartphone som nøglen Indvendigt er alt reduceret til det nødvendige. De forreste sæder er samlet i en enkel bænk, og bilen bruger førerens smartphone som både nøgle, infotainment-skærm og lydsystem. Til gengæld kan interiøret tilpasses via Dacias YouClip -system, der lader ejeren montere ekstraudstyr som kopholdere, lamper eller armlæn efter behov.
Med Hipster tager Dacia endnu et skridt mod at gøre elbiler tilgængelige for alle. Hvor Dacia Spring viste, at elmobilitet ikke behøver være dyrt, skal Dacia Hipster vise, at den heller ikke behøver være kompliceret.
Hvis Dacia gør alvor af planerne, kan Hipster blive præcis det, elbilsmarkedet mangler: en billig, enkel og praktisk elbil til folket – i bedste Dacia-stil.