Elbilbatterier i danske elbiler bør holde længere end batterierne i sydfranske elbiler. Det er i hvert fald konklusionen af et nyt studie, der er foretaget af analysevirksomheden Recurrent. Det er dem, der i august vurderede, at lynladning ikke slider væsentligt på batteriet.
Datagrundlaget for begge studier er 10.000 Teslaer, der er blevet fulgt i realtid. I deres seneste rapport, har de sammenlignet elbiler, der kører i køligere egne med elbiler der kører under varmere himmelstrøg.
Konklusionen er, at nedbrydningen af batteriet i en Tesla Model Y er langt mindre i det køligere klima. Recurrent laver en såkaldt Range Score, der er en forventning om, hvor meget af batteriets kapacitet, der er tilbage efter en given periode. Forventningen er baseret på data fra de 10.000 Teslaer, ikke på hverken WLTP eller EPA.
Her scorer Model Y, der er blevet kørt i de nordlige (og dermed køligere) områder i USA 95 point. En Model Y der har kørt i det varmere syd scorer til gengæld kun 92 point.
Mens koldt vejr kan forårsage midlertidige præstationsproblemer i elbilbatterier, forårsager det ikke permanent skade. I modsætning til varme.
“Et varmt miljø bidrager med ekstra energi til de elektrokemiske reaktioner i elbilbatterier, hvilket kan fremskynde ønske kemiske reaktioner, der ælder batteriet for tidligt. Den generelt accepterede tærskel for accelereret batterinedbrydning er omkring 30 grader,” skriver Recurrent i rapporten.
Da koldt vejr ikke har den samme elektrokemiske effekt som varme, er rækkeviddetabet kortsigtet, og bilens ydeevne vil vende tilbage til normal, når vejret bliver varmere.
Hvis det bliver varmt …
Når det er rigtig varmt, anbefaler Recurrent at parkere bilen i skyggen, under en carport eller i en garage. Hvis du skal efterlade bilen i varmen og direkte sollys i længere tid, skal du helst lade batteriet være halvt opladet. Så er batteriet mest stabilt.
Recurrent anbefaler også elbilejere i varme områder at vælge en bil med LFP-batteri, da er mere modstandsdygtigt overfor temperaturændringer og varme.