×
ElbilerTophistorie

Elektriske lastbiler over Øresund

Øresundsbron har startet pilotprojekt, der skal vise, at elektriske lastbiler kan bruges til godstransport på tværs af landegrænser.

Elektriske lastbiler er snart ikke noget særsyn på de danske motorveje. Volvo, Carlsberg Sverige, E.ON, Erikssons Åkeri og Øresundsbron har indgået et partnerskab for at øge den eldrevne godstransport hen over Øresund.

– Øresundsbron vil være verdens mest bæredygtige bro. Med dette pilotprojekt viser vi, at fossilfri vejgodstransport på tværs af landegrænser er muligt i dag. Samt at vi gennem samarbejde i transportsektoren kan komme tættere på en grønnere lastbiltrafik. Vi er meget glade for dette samarbejde, udtaler Linus Eriksson, administrerende direktør for Øresundsbron. 

Under testturen transporterer Carlsberg Sverige mineralvand fra Ramlösa mellem Sverige og Danmark i Volvos FH Electric-lastbil. Mineralvandet bliver lastet på Erikssons Åkeri og derefter transporteret til Carlsberg Danmark i Høje Taastrup. Herefter bliver lastbilen ladet op hos Volvo, også i Høje Taastrup, med certificeret grøn strøm, inden den kører tilbage over Øresundsbron.

Lastbilens rækkevidde er ca. 300 km, men takket være en del-ladning på den danske side kan lastbilen nemt klare den samlede rute på ca. 370 km.

CO2-udslippet fra tung transport udgør 6 procent af de samlede emissioner i EU, hvilket er en fjerdedel af alle emissioner fra vejtransport. Når en elektrisk lastbil erstatter en diesel-lastbil på ruten Helsingborg-Høje Taastrup- via Øresundsbron, forventes CO2-aftrykket at blive reduceret med mere end 90 procent på denne strækning. De foreløbige tal viser en reduktion fra 216 til 18 kilo kuldioxid ifølge Erikssons Åkeri.

Frem til efteråret vil op til syv elektriske lastbiler være en del af projektet hver uge. 

Fakta …

  • Den lastbil, der bliver anvendt, er en Volvo FH Electric med seks batterier på sammenlagt 540 kWh.  
  • E.ON har installeret 300 kW-ladestationer til ruten i Tomelilla i Sverige og i Høje Taastrup i Danmark.  
  • Drift og vedligeholdelse af Øresundsbron er allerede klimapositiv takket være store investeringer i solceller, energieffektivitet og en kunstig ø, der opfanger mere kuldioxid, end driften udleder.  
Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.