EU smækker Google med kæmpebøde for annoncemonopol

Google skal betale dyrt for at have sat sig tungt på annoncemarkedet. Afgørelsen kan betyde mere konkurrence – og i sidste ende bedre priser for os forbrugere.

Det er ikke nogen lille regning, EU netop har sendt afsted mod Google. Hele 2,95 milliarder euro – godt 22 milliarder kroner – skal søgegiganten betale for at have misbrugt sin dominans på annoncemarkedet.

Baggrunden er en sag, der startede helt tilbage i 2021, da European Publishers Council klagede over, at Google favoriserede sine egne annonceløsninger og dermed gjorde livet svært for konkurrenterne. Efter en årelang undersøgelse konkluderer EU-Kommissionen nu, at Google systematisk har kørt med monopolkortet siden mindst 2014.

 

For os som forbrugere er det måske ikke noget, vi tænker over i hverdagen. Men når Google styrer, hvilke annonceplatforme der vinder, betyder det færre valgmuligheder for virksomhederne – og i sidste ende højere priser på de produkter og tjenester, vi køber. Som EU’s næstformand Teresa Ribera formulerer det:

”Digitale markeder skal tjene mennesker og være baseret på tillid og fairness. Når markederne fejler, må vi som myndigheder handle.”

 

Google får samtidig en klar ordre: Stop med de konkurrenceforvridende praksisser og aflever en plan for, hvordan det skal ske – inden for 60 dage.

Google: Uretfærdigt og skadeligt

Hos Google er man langt fra tilfreds. Selskabets chef for regulatoriske spørgsmål i Europa, Lee-Anne Mulholland, kalder afgørelsen for en fejl og advarer om, at de krævede ændringer kan ramme tusindvis af europæiske virksomheder, der i dag tjener penge gennem Googles annonceplatform.

 

Med andre ord: Google er klar til at appellere – og det bliver næppe sidste gang, vi ser selskabet i clinch med Bruxelles.

Trump blander sig

Som om bøden ikke var nok, har EU samtidig skabt røre på den anden side af Atlanten. USA’s præsident Donald Trump har kaldt bøden en trussel mod amerikansk innovation og truet med gengældelse i form af told og sanktioner. Han skriver på sit eget medie Truth Social, at han vil starte en såkaldt Section 301-proces, hvis EU ikke trækker i land.

 

Det her handler ikke kun om Google og nogle milliarder, de sagtens kan betale. Det handler om, hvordan det digitale marked fungerer – og hvorvidt én spiller kan sætte spillereglerne alene. Hvis EU vinder den her kamp, kan det åbne døren for mere fair konkurrence, flere alternativer og i sidste ende bedre priser og løsninger for os som brugere.

Men det er langt fra slut endnu. Google appellerer, USA truer – og EU lader til at være parat til at tage skridtet videre, hvis søgegiganten ikke leverer.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.