fbpx

 

 

 

 

Elbiler

Flertal vedtager at bruge 50 mio. på ladestandere

Et bredt flertal af partierne i Folketinget har vedtaget at bruge 50 millioner kroner på ladestandere over hele landet for at give elbilerne bedre vilkår.

Manglende ladestandere er en af årsagerne til at danskerne tøver med at skifte fossilbiler ud med en el-ditto. Derfor har et bredt flertal af Folketingets partier fredag vedtaget at bruge 50 millioner kroner på ladestandere langs rastepladser ved motorvejene, på landevejene og foran etageejendomme, der ikke har adgang til opladning derhjemme. Det fortæller Transport- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.

– Det er lykkes at lande en aftale om flere ladestandere i hele landet. Det er enormt vigtigt, for uden ladestandere får vi ikke flere danskere til at udskifte benzinbilen med elbilen, siger Klima-, Energi- og Forsyningsminister Dan Jørgensen. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Aftalen er indgået af et bredt flertal bestående af regeringen og Venstre, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet.

Ud over de 50 millioner kroner til ladestandere til private, sikrer aftalen 25 millioner kroner til etablering af ladestandere og tankanlæg til grønne vare- og lastbiler.

Vil kigge nærmere på priserne

Mere interessant er det, at det samtidig blev aftalt, at der skal ses nærmere på, hvordan det kan blive nemmere at betale for opladning ved offentligt tilgængelige ladestandere. De seneste måneder har der været meget snak om uoverskuelige abonnementsaftaler og priserne for den såkaldte roaming, når man oplader hos andre ladeoperatører end sin egen.

Forhandlingerne påbegyndte før COVID-19, og regeringen har valgt at gennemføre virtuelle forhandlinger for at kunne indgå den politiske aftale, fortælles det.

Aftalen indeholder følgende tiltag:

Artiklen fortsætter efter annoncen
  • Pulje på 50 mio. kr. skal udbrede offentlig tilgængelig ladeinfrastruktur til elbiler på motorvejsnettet, i områder uden for byerne og i byerne. Puljen skal bidrage til at etablere den basale ladeinfrastruktur, som binder landet sammen. Den del af puljen, der går til motorvejsnettet skal særligt bidrage til, at der kommer flere lynladere. I byerne skal puljen bl.a. bidrage til, at dem, som ikke har adgang til hjemmeopladning, også kan oplade deres elbiler. 
  • Pulje på 25 mio. kr. til omstilling af erhvervstransport skal fremme etablering af offentlig tilgængelig ladeinfrastruktur og tankanlæg til grønne vare- og lastbiler, der anvender alternative drivmidler. Puljen kan endvidere anvendes til pilotprojekter, hvor der både indgår tilskud til køretøjer og infrastruktur. Det vil her være afgørende, at der er privat medfinansiering af merprisen for de grønne køretøjer, samt at det sker, hvor der er behov for en understøttelse af markedet.
  • Det er blev også aftalt, at man skal se nærmere på, hvordan det kan blive nemmere at betale for opladning ved offentligt tilgængelige ladestandere. Ligesom man vil undersøge, hvordan puljen i kommende år vil kunne understøtte den grønne omstilling af færger.

Back to top button