ElbilerTophistorie

Her lynlader du elbilen billigst

Hvad koster det at køre fem af de mest populære elbiler igennem sommerlandet? Det kan godt betale sig at vælge den rigtige ladeoperatør.

Hvad koster det egentligt at køre fem af de mest populære elbiler gennem sommerlandet? Hvis man udelukkende lynlader ad hoc kan det godt betale sig at vælge den rigtige ladeoperatør. Der er nemlig store forskelle i priserne.

I skrivende stund er E.On og Circle K billigst, med kilowatt-priser på under en femmer, mens Ionity og Clever vil have flest kroner per kilowatt-time. Nemlig henholdsvis 6,20 kroner og 6,50 kroner.

 

[Opdatering 20.07.2022] Faktisk er Uno-X endnu billigere, da de kun tager 4,50 kr. pr kilowatt-time. De har dog endnu kun en enkelt ladestation. Nemlig i Nyborg, hvor der er otte ladepunkter. Men det er værd at tænke på, hvis man bor i nærheden eller krydser landet.

Men Tesla holder også prisen forholdsvis lavt. Hvis du lynlader på farten mere end en gang om måneden, vil det næsten altid kunne betale sig at købe medlemsskab til 99 kroner, for så at få en kilowatt-time for 4,35 kroner. Betinget af, at du kommer forbi en Superchager, naturligvis.

 

Kører du eksempelvis i en Polestar 2, kan du spare 18 kroner på at vælge Tesla Supercharger frem for Clever. Og det er endda, når medlemsskabet hos Tesla er betalt. Der er nemlig 117 kroners forskel på prisen for at fylde batteriet fra 10-80 procent hos Tesla og Clever.

[infogram id=”82eb9977-4bac-4be8-afc3-9d1d3df468b0″ prefix=”nlV” format=”interactive” title=”Pris for opladning 10-80″]

Ikke alene er der forskel på priserne for en kilowatt-time hos de forskellige ladeoperatører. Der er også forskel på, hvor langt de enkelte elbiler kører på en kilowatt-time. Præcis som der er forskel på, hvor langt fossilbiler kører på en liter benzin eller diesel.

For sjov har vi derfor også beregnet, hvad det koster at køre en WLTP-kilometer i de fem biler. Altså hvis man vel at mærke udelukkende lader op via lynlader ude i byen. Og gør man det, vil vi kraftigt anbefale at oprette et abonnement i stedet.

 

[infogram id=”a1485a4f-bf83-4946-9d42-279859547ac8″ prefix=”RLg” format=”interactive” title=”Pris Per WLTP-kilometer”]

Selv om det kan se pebret ud, er det ingenting i forhold til dagens benzinpriser. Den dyrest kørende elbil, Ford Mustang Mach-E koster i gennemsnit 0,87 kroner pr kørt WLTP-kilometer. Men den kan køres for 70 øre pr WLTP-kilometer, hvis man vælger den rigtige lynlader.

Med dagens literpris på blyfri 95 (17,29 kr. hos OK) skal en fossilbil kunne køre knapt 25 kilometer på en liter benzin for at være billigere end Mach-E. Det er der ikke mange fossilbiler i denne klasse, der kan prale med.

Sådan beregnede vi

Priserne hos de enkelte ladeoperatører er baseret på ad hoc-opladning, altså uden betalt medlemsskab. Bortset fra Tesla og Ionity, hvor vi har taget begge priser med. Priserne er hentet den 19.07.2022.

 

Vi har derefter taget batteriets størrelse minus 30 procent for at finde prisen på en opladning fra 10-80 procent (kWt x pris). Til sidst har vi taget bilens WLTP-rækkevidde, trukket 30 procent fra og divideret med prisen for opladningen for at finde kilometerprisen.

Både de beregnede priser og forventede kilometer er altså omtrentlige, da kørestil vind og vejr har stor indflydelse.

 

Vi har taget udgangspunkt i følgende modeller, som ikke alene er populære, men også repræsenterer tre forskellige batteristørrelser (60, 78-82 og 100 kWt).

  • Tesla Model 3 (60 kWt batteri / 495 km WLTP)
  • Kia EV6 Long Range RWD (77,4 kWt batteri / 528 km WLTP)
  • Polestar 2 Long Range Single Motor (78 kWt batteri / 540 km WLTP)
  • Skoda Enyaq iV80 (82 kWt batteri / 534 km WLTP)
  • Ford Mustang Mach-E Udvidet Rækkevidde RWD (98,7 kWt / 610 km WLTP)

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.