Elbiler

Hovedstaden får 41 elbusser næste år

Fra december 2019 vil alle busser på linje 2A og en ny linje 18 køre på el.

Når du står og venter på linje 2A om et års tid, er det ikke længere en forurenende dieselbus, du skal køre med. I stedet kan du hoppe ombord på en elbus, der hverken støjer eller sviner. Det er resultatet af et udbud, som Movia netop har gennemført for Københavns og Frederiksberg Kommuner. Planen er, at samtlige busser i hovedstaden skal køre på el i 2030.

I første omgang er det linje 2A og den genopståede linje 18, der skal dækkes af elbusser – i alt 41 busser. Omlægningen af de to buslinjer fra diesel til el betyder, at busserne i den kollektive transport i København udleder 18,8 pct. mindre CO2 og 10,4 pct. mindre NOx. Tilsvarende udleder busserne i den kollektive trafik i Frederiksberg Kommune 22,9 pct. mindre CO2 og 22 pct. mindre NOx. Reduktionen i udledningen er set i forhold til Movias miljøregnskab for 2017.

Artiklen fortsætter efter annoncen

“I København arbejder vi benhårdt på at få udskiftet alle de nuværende busser med grønne alternativer hurtigst muligt – så københavnerne kan trække vejret dybt og frit uden at skulle bekymre sig om helbredet,” siger Københavns overborgmester Frank Jensen (S) i en pressemeddelelse fra Movia.

To typer opladning

Ifølge Ing.dk vil linjerne blive baseret på hver sin type oplader. Busserne på linje 18 bliver ladt op i garageanlægget, mens busserne på 2A vil blive ladt op af en speciel lader hver gang de når en endestation. 300 kW-opladeren, der leveres af Siemens, leverer på tre minutter strøm nok til at bussen kan køre sin rute gennem hovedstaden to gange.

Her er fakta om miljøegenskaber ved elbusteknologi, leveret af Movia:

  • Elbusser er 3-4 gange mere energieffektive end almindelige busser: En ny dieselbus anvender 3-4 gange mere energi til fremdrift end en elbus.
  • Elbusser støjer væsentligt mindre end dieselbusser – især når de sætter i gang.
  • Elbusserne kører 100 pct. på elektricitet. Når udetemperaturen kommer under fem grader, anvender bussen syntetisk biodiesel (HVO) til opvarmning. Dette skyldes, at opvarmning under fem grader kræver rigtig meget el.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services
Close