Digital svindel er blevet en del af hverdagen for mange danskere. En ny undersøgelse viser, at hver tredje dansker er blevet svindlet på nettet, og at tre ud af fire har oplevet forsøg på det.
Undersøgelsen, som analysebureauet Wilke har lavet for Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden, tegner et billede af en voksende udfordring. Særligt phishing, falske webshops og opdigtede konkurrencer er blandt de mest udbredte metoder, svindlerne bruger. Det er også de metoder, der samlet set står for næsten en fjerdedel af de økonomiske tab, danskerne har oplevet.
Ifølge undersøgelsen mister ofrene i gennemsnit 8.180 kroner, når de bliver snydt. Men bag gennemsnittet gemmer der sig også meget store tab. Eksempelvis har tre procent af befolkningen været udsat for såkaldt kærlighedssvindel, hvor den gennemsnitlige regning lød på hele 41.479 kroner.
Direktør i Forbrugerrådet Tænk, Winni Grosbøll, kalder udviklingen alvorlig:
– Digital svindel er nærmest blevet en fast del af det at være borger og forbruger i 2025. Det er dybt problematisk, og noget vi ikke skal acceptere. Digital svindel kan dels ruinere mennesker og ødelægge deres liv, men mere generelt kan svindel erodere vores værdifulde tillid i samfundet.
Mange føler ansvar – men også et behov for hjælp
Undersøgelsen viser også, at danskerne ikke kun peger på individet, når det kommer til ansvar for at undgå svindel. 78 procent mener, at man selv har et stort ansvar, men samtidig svarer 83 procent, at det er noget, vi som samfund bør løfte i fællesskab. Halvdelen efterlyser bedre information om, hvor man kan få hjælp, og næsten otte ud af ti mener, at myndighederne bør gøre mere for at bekæmpe digital kriminalitet.
Christoffer Elbrønd, projektchef i TrygFonden, understreger vigtigheden af fællesskab i indsatsen:
– Den digitale svindel er i dag blevet så sofistikeret, at selv den mest opmærksomme risikerer at blive snydt. I vores samarbejde med Forbrugerrådet Tænk arbejder vi målrettet på at hjælpe borgerne til at række ud til hinanden. […] Ingen må stå alene med ansvaret. Alle har en rolle at spille i kampen mod den digitale svindel.
Selvom mange siger, at de ville søge hjælp, hvis de blev snydt, viser tallene også, at virkeligheden kan være en anden. Blandt dem, der faktisk har været udsat for digital svindel, har hver tredje undladt at kontakte nogen – hverken familie, myndigheder eller bank.
Undersøgelsen er baseret på svar fra 1.820 personer over 15 år og er repræsentativ for den danske befolkning.