Hyundai Group har vist en ny løsning til at placere motoren i elbiler tæt ude ved hjulene i stedet for centralt i bilen. Systemet hedder Uni Wheel og skulle være mere effektivt, stærkere og mere holdbart end nutidens elektriske drivlinjer.
Det skal også give bedre indvendig plads i kabinen, hvilket frem for alt skal gavne forskellige “mobilitetsløsninger” som selvkørende biler og udbringningsrobotter.
I systemet rykkes motorerne helt ud til de enkelte hjul. Systemet består af en speciel konstruktion, som Hyundai kalder for en ‘planet-konfiguration’. Et centralt ‘sol-tandhjul’ er omgivet af fire andre tandhjul og det hele er pakket ind i et ring-tandhjul. Strøm fra motoren overføres til solhjulet, der aktiverer tandhjulene for at aktivere ringhjulet. Denne er forbundet til hjulet og får køretøjet til at køre.
Løsningen skulle også give køretøjet et ualmindelig højt moment.
Affjedringen klarer Uni Wheel systemet ved at forbinde tandhjulene med hinanden i to led. Disse affjedringsled giver aksen mulighed for at bevæge sig. Det skal så kombineres med elektronisk luftaffjedring, der kan justere kørehøjden efter køresituationen. Den kan øges på ujævne veje, eller reduceres ved højhastighedskørsel for at forbedre kraften og stabiliteten.
Hyundai Group forklarer om Uni Wheel i flere deltaljer i videoen herunder.
Hyundais video om Uni Wheel. Ideen om at flytte motorerne ud i hjulene er ikke ny – det var også i den svenske elbil Nevs Emily GT, der blev udviklet af tidligere Saab-ingeniører.
Hvornår vi kan forvente at se køretøjer med Uni Wheel teknologien på gaderne, melder Hyundai ikke noget om. Men redaktionens gæt er, at teknoligien endnu befinder sig på et ret tidligt stadie.