fbpx

 

 

 

 

ElbilerTophistorie

Ionity træder speederen i bund – 5.000 nye lynladepunkter

Over de næste år vil Ionity udvide antallet af 350 kW lynladepunkter til mere end 7.000. De får alle Plug & Charge.

Lademastodonten Ionity lader endelig til at flekse sine enorme muskler. Selskabet, der er ejet af blandt andet Volkswagen-koncernen, Ford, Audi, Hyundai/Kia og Mercedes Benz AG, vil installere mere end 5.000 nye lynladepunkter, fordelt på et tusinde lokationer rundt om i Europa over de næste fire år. De får alle en effekt på 350 kW og kan benytte det nye automatiske Plug & Charge-system.

Nye ladestationer vil fra starten være sat op til 6-12 ladepunkter. De vil desuden ikke længere kun blive etableret langs motorveje, men også i nærheden af storbyer og langs stærkt trafikerede landeveje. Derudover har Ionity planer om i større grad selv at opkøbe grunde for at etablere og drive rastepladser. Med overdækkede ladestationer eller ladeparker med gastronomi og butikker vil ladeoperatøren “opgradere kundernes oplevelse markant,” som de skriver i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Investeringen på 700 millioner euro – omkring 5,2 milliader kroner – betyder, at Ionity frem mod 2025 kan øge antallet af 350 kW-ladepunkter fra p.t. over 1.500 til omkring 7.000. Det betyder også, at antallet at lokationer stiger markant – fra p.t. knap 400 til over 1.000.

– I højere grad end tidligere er det ikke produktet alene, som gør udslaget, men hele økosystemet. Med sit fokus på videreudviklingen og forbedringen af opladningsnetværket vil Ionitys offensiv i afgørende grad bidrage til at gøre elektrisk mobilitet attraktiv, siger Markus Duesmann, som er CEO hos AUDI AG. 

Audi Charging Hub
Audis forslag til ladestationer (foto: Audi AG).

Samtlige ladepunkter vil understøtte Ionitys nye Plug & Charge teknologi, der betyder, at opladeren ‘genkender’ bilen og betaling foregår helt automatisk. Præcis som hos Teslas Supercharger-stationer.

I øjeblikket kan *Plug & Charge benyttes af Ford Mustang Mach-E, Porsche Taycan og Mercedes-Benz EQS, men fra december vil Audi også koble sig på ordningen, loves det. Forudsætningen er en Plug & Charge-kompatibel Audi e-tron-model (ny bil med produktionsdato fra uge 48/2021) samt et aktivt abonnement på e-tron Charging Service. Brugerne skal blot aktivere PnC-funktionen i myAudi-appen og i MMI i deres Audi e-tron, fortæller Audi.

Plug & Charge er allerede aktivt på Ionitys danske ladestandere. Kun laderne i Aabenraa og i Greve mangler at blive “konverteret” til Plug & Charge. Det vil ske i løbet af 2022.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Back to top button