Mercedes er i gang med at varme op til næste års lancering af deres nye generation af elbiler, Mercedes CLA. I en nylig test udfordrede selskabets ingeniører en næsten produktionsklar prototype ved at tage den på en omfattende 24-timers køretur, hvor målet var at dække så mange kilometer som muligt.
Testen fandt sted på Nardò Ring i Italien. Den nye elbil er baseret på en avanceret 800-volts platform, der skal sikre en imponerende hurtig opladning. Mercedes’ ingeniører fulgte en speciel strategi kaldet “oplad og kør,” som gjorde det muligt at maksimere køretiden.
Strategien involverede flere kortere opladninger i stedet for færre lange stop, hvor hver opladning gav en mindre mængde energi ad gangen. Med bilens boost-funktion kan den tage en højere indledende opladningseffekt ved hurtigopladere, hvilket gør det muligt at oplade med en højere gennemsnitseffekt ved hvert stop og dermed bruge mere tid på vejen.
På 24 timer kørte ingeniørerne 3.717 kilometer i den nye Mercedes CLA. Gennemsnitshastigheden var 154 kilometer i timen. Det skriver MotorTrend .
Det blev til i alt 40 korte opladningsstop i løbet af døgnet, hvor hvert opladningsstop varede under 10 minutter. Bilen stod stille i alt seks timer og 40 minutter – resten af tiden blev brugt på at tilbagelægge kilometer.
Mercedes-Benz CEO Ola Källenius afslører den nye Mercedes CLA. Mercedes har endnu ikke afsløret præcise specifikationer som batterikapacitet, rækkevidde eller motorstyrke, men oplyser, at bilen forventes at have et gennemsnitligt energiforbrug på 12 kWh/100 km.
I øvrigt var den tidligere rekord på Nardò Ring 3.425 kilometer på et døgn. Den rekord blev sat af Porsche Taycan tilbage i 2019.