Der sidder tydeligvis et par legesyge designere hos Renault – og de får lov til at føre deres tanker ud i livet. I forbindelse med årets French Open-turnering i Paris har bilproducenten løftet sløret for en markant nyfortolkning af den ikoniske Renault 4: Konceptbilen Renault 4 Savane 4×4.
Konceptet er udstillet ved tennisturneringen, hvor Renault for fjerde år i træk er hovedsponsor og har stillet næsten 200 elektriske biler til rådighed for spillere og officials. Men det er den hævede, terrængående Renault 4 med sin grønne lak og sorte kofangere, der stjæler opmærksomheden.
Den nye 4×4-version bygger på den elektriske Renault 4 E-Tech og er udstyret med en ekstra elmotor på bagakslen. Det betyder permanent firehjulstræk og bedre fremkommelighed, uanset om man bevæger sig gennem sne, mudder eller små bjergstier.
Se videoen fra vores prøvekørsel af Renault 4 E-Tech. Frihøjden er hævet med 15 millimeter i forhold til den almindelige model, og bilen står på 18-tommer hjul. Præcis lige som den almindelige model, der kommer til salg efter sommerferien.
Men før man begynder at krydse fingre for en produktionsmodel, slår Renault fast, at der er tale om en såkaldt show car. Den skal først og fremmest demonstrere mulighederne i AmpR-platformen – og ikke nødvendigvis en kommende serieproduceret bil.
Et kig indenfor i Renault 4. Savane-konceptet er ikke den eneste elektriske specialitet på display ved Roland Garros. Tilskuerne får også lov at nærstudere den kompromisløse Renault 5 Turbo 3 E – en hyldest til rallybilen, der i 1982 sejrede i Tour of Corsica.
Den nye udgave har 540 hestekræfter og individuelle motorer i hvert baghjul. Bilen bliver produceret i blot 1.980 eksemplarer, og over 500 kunder har allerede lagt et depositum på 50.000 euro. Prisen lander omkring 160.000 euro.
Endelig viser Renault også en Roland Garros-specialudgave af den mere folkelige Renault 5 E-Tech – dog uden planer om at tage den til Danmark.