Renault rykkede sidste år deres elbilproduktion ud i det nye firma Ampere. Selskabet planlægger at have syv elbiler på menuen i 2031, deriblandt en lille bybil med en prislap på under 20.000 euro – 160.000 kroner. Nemlig en elektrisk udgave af Renault Twingo. Bilen blev tidligere omtalt med navnet “Legend”.
Den elektriske Twingo skal bygges i Europa og Renault sigter efter, at den skal tilbyde klassens bedste effektivitet med et energiforbrug på 10 kilowatt-timer pr. 100 kilometer. Få elbiler kan på nuværende tidspunkt komme under 15 kWh/100 km.
Bilen skal, som tidligere gættet, bygges Renaults fabrik i Slovenien. Her bygges i forvejen den fossile udgave af Twingo-minibilen.
Ud over Renault Twingo vil Amperes line-up bestå af:
- Megane E-Tech, der kom på vejene sidste år.
- Scenic E-Tech, der kommer i starten af næste år.
- Renault 5, der afsløres næste år.
- Renault 4, der skal lanceres i 2025.
Herudover kommer der yderligere to modeller, der endnu ikke er offentliggjort, fortæller Renault.
Ampere sigter efter et salg på 300.000 elbiler i 2025, en voldsom vækst fra 45.000 i 2023. Ambitionen er, at Ampere skal sælge 1 million biler i 2031.
– Vi ønsker at demokratisere elbiler i Europa. Vi vil reducere vores omkostninger for at sænke vores priser, samtidig med at vi forbedrer vores marginer, siger finansdirektør Thierry Pieton.
Han fortalte videre, at Ampere sigter efter at få elbilpriserne ned på fossil-niveau hurtigere end konkurrenterne. Det skal gøres ved at reducere fremstillingsomkostningerne markant, ligesom der skal tilbydes færre modeller.
Ampere har tre fabrikker i det nordlige Frankrig. Det vil købe batterier til sine biler fra den kinesisk-japanske producent AESC Envision og den franske start-up Verkor. Begge har gigafabrikker i nærheden af Amperes anlæg.