Renault giver dig valget – rækkevidde eller rabat

Renault vil gøre elbiler billigere ved at droppe de dyre NMC-batterier og i stedet tilbyde LFP-batterier. Først i en ny version af Megane E-Tech – senere i resten af familien.

Renault har indset, at hvis de skal følge med Tesla og de kinesiske producenter, så skal prisen på elbiler ned. Og løsningen er fundet: LFP-batterier. Lithiumjernfosfat batterierne er billigere at producere, holder længere og er mindre afhængige af kritiske råstoffer som nikkel og kobolt.

Til gengæld rækker de ikke helt så langt på en opladning som de dyrere NMC-batterier, som de fleste europæiske mærker i dag bruger.

 

Men Renaults plan er klar: Du skal selv kunne vælge. Enten en ”budget-version” med LFP eller en mere hardcore-udgave med NMC og længere rækkevidde.

”Vi skal indhente vores bedste konkurrenter,” forklarede Renault-topchef François Provost på biludstillingen i München og pegede direkte mod de kinesiske mærker, hvor hele 75 procent af elbilerne sidste år kørte rundt med LFP-batterier. I Europa var tallet bare 10 procent.

 

Megane først – og så resten

Først i køen er Renault Megane E-Tech, der i 2026 får en faceliftet udgave med LFP på menuen. Bilen er i dag presset af konkurrenter som Tesla Model 3 og de mange kinesiske SUV’er, men billigere batterier skal give Megane et comeback.

Men det stopper ikke her. Også den kommende Twingo får LFP-versioner. Den vises frem i sin endelige udgave senere i år og kommer på vejene næste år til en pris, der forventes at blive på under 20.000 euro, (150.000 kroner) hvilket kan gøre den til en seriøs småbils-favorit.

 

Ikke kun Renault

Renault er ikke alene. Volvo har allerede bekræftet LFP i den kommende EX30, Mercedes planlægger det til næste generation af A-Klassen, og Stellantis bruger allerede batterikemien i Citroën C3, Fiat Panda og Opel Frontera. Volkswagen følger efter i 2026 med deres ID. Polo.

Kort sagt: Flere valg og lavere priser. Hvis du kan leve med lidt kortere rækkevidde, kan du spare titusindvis af kroner på en ny elbil. Og det er lige præcis den slags konkurrence, der kan sparke mere liv i markedet og presse priserne ned på tværs af hele branchen.

 

Renault lover, at LFP-batterierne bliver klar senest i 2026 – leveret fra LG i Europa og kinesiske CATL.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.