Gadgets

Så er det officielt: Du bliver afhængig af Sonos …

Hvis du først køber en Sonos-højtttaler, kan du lige så godt gøre plads til et par stykker mere.

Okay, overskriften er en kende skarpt skåret, men tal viser, at har man først fået en Sonos-højttaler inden for dørene, så er der mere end 60 procents risiko for, at der flytter flere Sonos-produkter ind. Det viser tal, som er blevet offentliggjort af Sonos selv i forbindelse med firmaets ønskede børsnotering. Det er en imponerende brand-loyalitet.

Tallene er interessante fordi det er første gang, vi får et så eksakt indblik i Sonos’ regnskabsbøger. Blandt andet oplyses det, at selskabet har omsat for knapt en milliard dollars i det seneste regnskabsår. Det område, der dækker Danmark, Sverige, Norge og Tyskland stod for 12 procent af omsætningen.

Artiklen fortsætter efter annoncen
Statistikker fra Sonos egne papirer (klik for større billede).

6,9 millioner Sonos-hjem

Det oplyses også, at der per 1. marts 2018 var 6,9 millioner registrerede hjem med Sonos-højttalere installeret – og af disse var der mere end en Sonos-højttaler i 61 procent af tilfældene. Faktisk har 17 procent af hjemmene mere end fem aktive Sonos-højttalere!

Sonos-kunder, der lagde ud med at købe en enkelt højttaler mellem 2014 og 2017 har nu i gennemsnit 2,4 Sonos-højttalere i hjemmet. Og de kunder der købte mere end en enkelt til at starte med, udvidede i gennemsnit med to højttalere mere i samme periode.

Generelt ser det ganske godt ud for Sonos, der solgte 3,9 millioner højttalere i 2017. Siden 2013, hvor der blev solgt 1,3 millioner højttalere, har der været en konstant og jævn vækst.

Vil børsnoteres

Oplysningerne stammer fra et papir, som er blevet produceret i forbindelse med ønsket om at blive børsnoteret. Papiret er blevet gransket af freelancejournalisten Owen Williams, der har lagt sine tanker (og et skærmbillede) på Twitter. Hele papiret, der er indleveret til det amerikanske finanstilsyn, SEC, kan læses her.

Artiklen fortsætter efter annoncen


Sonos har inden for det sidste halve år lanceret flere spændende nye projekter. Eksempelvis har det netop præsenteret til lydbar til de urbane købere (læs vores anmeldelse her) ligesom der i løbet af 2019 vil komme Sonos-produkter, bygget ind i IKEA-møbler.

Tags
Back to top button

Tillid og gennemsigtighed er vigtigt for os.

Vi benytter cookies. Det er en lille tekstfil, der husker dine indstillinger, så du får en bedre oplevelse på sitet. Når du klikker dig videre til siden accepterer du, at vi benytter disse cookies til at indsamle anonyme data om dine aktiviteter på sitet og dele dem med vores samarbejdspartnere. De data kan bruges til at målrette annoncer til dig. Du kan læse mere om dette i vores privatlivspolitik. Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Privacy Settings saved!
Cookieindstillinger

Når du besøger iNPUT oprettes der små kodetumper, der gemmer og henter anonyme data, på din enhed – såkaldte cookies. Her kan du styre hvilke cookies du vil modtage.

Disse cookies er nødvendige for at få websitet til at fungere og kan ikke slås fra i vores systemer.

For at bruge dette website kræves følgende tekniske cookies aktiveret.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Bruges af chatsystemet Disqus til at huske brugerens login på tværs af sites.
  • __jid

Af performancemæssige årsager bruger vi Cloudflare som CDN netværk. Dette bruger cookien "__cfduid" af sikkerhedsmæssige grunde. Denne cookie er nødvendig og kan ikke deaktiveres.
  • __cfduid

Decline all Services
Accept all Services